نکات مورد استفاده در طراحی کارتن و جعبه

 5662

امروزه انسان از نیازهای اولیه خود پا را فراتر گذاشته و به دنبال زیبایی‌هاست. یکی از مسائلی که در زیباتر کردن محصولات و در نتیجه جذب مشتری، افزایش فروش و افزایش ارزش کالا نقش به سزایی دارد، طراحی کارتن بسته‌بندی و طراحی جعبه بسته‌بندی محصول است. چنانچه شکل کارتن بسته‌بندی محصولات، جذاب و چشم‌گیر باشد، قطعاً می‌تواند سود بیشتری را برای شما به ارمغان بیاورد. برای اینکه طراحی کارتن بسته‌بندی طبق اصول انجام شود و جلب رضایت مشتری را به همراه داشته باشد باید یک سری مسائل مانند رنگ بسته‌بندی، شکل بسته‌بندی، ایمنی بسته‌بندی و مورد استفاده آن را مدنظر قرار داد.

در این مقاله قصد داریم نکات مناسبی که در طراحی یک کارتن و جعبه بسته‌بندی باید در نظر گرفته شوند را شرح دهیم. پس با ما همراه باشید.

رنگ کارتن بسته‌بندی

اگر بگوییم روانشناسی رنگ‌ها مهم‌ترین ابزار تأثیرگذار در فروش است، مبالغه نکرده‌ایم. برخی شرکت‌ها ماه‌ها در زمینه رنگ کارتن بسته‌بندی محصولاتشان تحقیق می‌کنند، در حالی که متأسفانه برخی دیگر از شرکت‌ها آن را جدی نمی‌گیرند. باید بدانیم برای چه محصولی از چه رنگ‌هایی استفاده می‌کنیم؛ برای مثال در صنایع غذایی رنگ‌های روشن و گرم استفاده می‌شود مثل رنگ قرمز، نارنجی، زرد، .... این رنگ‌ها اشتهاآورند.

رنگ کارتن بسته بندی

از سوی دیگر، برای جعبه‌های لوازم آرایشی از رنگ‌های متوسط ملایم و ملیح استفاده می‌شود. مثل صورتی، گلدرز یا گلبهی. البته باید توجه داشت که برای کارتن بسته‌بندی لوازم آرایشی و بهداشتی مخصوص آقایان بهتر است رنگ مشکی و سورمه‌ای استفاده شود. این رنگ‌ها وقار را نشان می‌دهند.

برخی برندها نیز برای اینکه جذاب‌تر به نظر برسند، مدرن باشند و خود را خاص و شیک جلوه دهند از ترکیب مشکی و سفید در جعبه بسته‌بندی‌هایشان استفاده می‌کنند. با همه آنچه در مورد روانشناسی رنگ‌ها گفته شد، باید این نکته را در نظر گرفت که رنگی که در طراحی کارتن بسته‌بندی استفاده می‌شود باید همان رنگ برندتان باشد تا شما را در ذهن مشتری تداعی کند. برای آشنایی بیشتر با کاغذ مقوایی میتوانید مقاله کاغذ و مقوا را مطالعه نمایید. 

شکل جعبه بسته‌بندی

از دیگر نکات مهم در طراحی کارتن بسته‌بندی، شکل آن است. شکل جعبه بسته‌بندی باید با توجه به خصوصیات و علایق فردی که قرار است از کالا استفاده کند، شکل کالا و مورد مصرف کالا انتخاب شود. امروزه متداول‌ترین اشکال جعبه بسته‌بندی، دایره‌ای، مربعی و مستطیلی است.

دایره‌ای

طرح دایره تداعی‌کننده ظرافت و لطافت است؛ ازاین‌رو برای کالاهایی چون لوازم آرایشی، محصولات خواب یا بسته‌بندی اسباب‌بازی‌های کودکان می‌تواند مناسب باشد.

مربعی و مستطیلی

بسیار از شرکت‌های کارتن‌سازی از طراحی‌های مربعی و مستطیلی شکل برای بسته‌بندی‌هایشان استفاده می‌کنند. شاید دلیل آن سادگی و راحتی طراحی و قابل‌استفاده بودن برای اکثر کالاها باشد. به‌علاوه شکل کارتن بسته‌بندی مربعی یا مستطیلی از مقاومت و ایمنی بیشتری نسبت به سایر اشکال بسته‌بندی برخوردار است.

شکل جعبه بسته بندی

کارتن‌های مربع و مستطیلی به انواع چاک‌دار ساده، نیمه شکافدار، جعبه با لبه کامل پوشش‌دهنده، سینی شکل، دایکات دلخواه، روباز غرفه‌ای، تلسکوپی، بایگانی، پیتزایی شکل، جعبه کشویی، بسته کیفی و ... تقسیم می‌شود.

اندازه جعبه بسته‌بندی

جعبه بسته‌بندی باید چه ابعادی داشته باشد؟ این سؤالی است که ذهن بسیاری از افراد را درگیر کرده است. برای پاسخ به این سؤال که ابعاد جعبه بسته‌بندی چقدر است، باید موارد زیر را در نظر گرفت:

  • آیا باید بسته‌های کوچک‌تری درون یک جعبه بزرگ‌تر قرار بگیرند؟ مثلاً برخی پک‌های لوازم آرایشی می‌توانند به این صورت طراحی شوند.
  • آیا حجم یا وزن محصول زیاد است؟ مثلاً یک جسم سنگین را نمی‌توان در کارتنی قرار داد که طول آن زیاد باشد. در این صورت هر لحظه ممکن است کف کارتن پاره شده و محصول آسیب ببیند.

ایمنی کارتن بسته‌بندی در مقابل ضربه

امنیت در صنعت کارتن‌سازی بسیار مهم است. بدون شک یک بسته‌بندی زیبا با شکلی خاص و رنگ‌های جذاب، اگر پاره و خراب باشد در چشم مشتری چیزی به جز یک جعبه پاره و خراب نمی‌آید. به علاوه برای اینکه محصولاتتان را سالم به دست مشتری برسانید و مجبور به تحمل ضرر و زیان‌های حاصل از خرابی محصولات نشوید، بهتر است در سفارش جعبه بسته‌بندی خود دقت کنید. به همین دلیل ایمنی کارتن بسته‌بندی در مقابل ضربه اهمیت زیادی دارد. یکی راه‌کارها برای سالم ماندن کالا در درون جعبه، استفاده از ورق سینگل فیس در بین محصولاتی است که در جعبه قرار می‌گیرد.

ایمنی جعبه و کارتن بسته بندی

در این راستا می‌توان از جعبه‌های قفل شو استفاده کرد. در این جعبه‌های بسته‌بندی، قسمت بالایی کارتن که قابل باز شدن است یک زبانه دارد که در آن را به بدنه کارتن وصل می‌کند. این ویژگی موجب می‌شود تا کارتون‌ها در هنگام حمل و نقل باز نشوند. داشتن شیارهای زیاد نیز یکی دیگر از تدابیری است که برای ایمنی کارتن بسته‌بندی به کار می‌رود.

طراحی جعبه بسته‌بندی در مقابل کودکان

همان طور که در ابتدای مقاله نیز به آن اشاره شد، یکی از نکات مهم در طراحی جعبه بسته‌بندی مخصوصا کارتن لیمینت، ویژگی‌ها و علایق مشتری کالاست.

طراحی کارتن بسته بندی

اگر مشتری کالای شما کودکان هستند، باید به روحیات لطیف، شاد و کودکانه آن‌ها در سفارش طراحی کارتن بسته‌بندی محصولاتتان توجه کنید؛ مثلاً بهتر است برای کودکان از طرح‌های کارتونی و رنگ‌های شاد استفاده کرد. جعبه بسته‌بندی اسباب‌بازی برای کودکان بیش از یک جعبه ساده است.


جهت مطالعه مقاله علامت های اختصاری روی بسته بندی در پارت کارتن کلیک کنید. 


طراحی کارتن بسته‌بندی ضدآب

اگر شما فروشنده محصولات مرطوب یا محصولاتی هستید که امکان له‌شدگی و بیرون‌زدگی مایع داخلی‌شان وجود دارد، حتماً باید در سفارش جعبه بسته‌بندی‌تان به ضد آب بودن بسته‌بندی‌ها توجه کنید. اکثر محصولات غذایی چون روغن مایع، میوه‌ها، آب‌معدنی و ... نیاز به طراحی کارتن بسته‌بندی ضد آب دارند. البته طراحی کارتن بسته‌بندی ضد آب کمک می‌کند تا مایعات از بیرون به داخل جعبه نیز نفوذ نکند.

جمع بندی

طراحی بسته‌بندی و کارتن سازی اهمیت بسیاری زیادی در فروش یک محصول دارد و بسیاری از مشتریان ابتدا با نگاه به نوع بسته‌بندی و رنگ‌بندی جعبه یک کالا برای خرید آن مشتاق می‌شوند. به همین دلیل باید این صنعت مهم را جدی بگیریم و برای خدمات طراحی کارتن بسته‌بندی سراغ متخصصان این حوزه برویم تا کاری که می‌خواهیم اصولی انجام شود.

بیشتر بخوانید : تاریخچه بسته بندی

اشتراک :