انواع کارتن بسته بندی و کاربرد آنها (به همراه تصویر)

  0
 216

از گذشته تا به امروز، انواع کارتن‌ بسته‌ بندی کاربردهای زیادی دارند و از آن‌ها برای اهداف گوناگونی چون حمل‌ونقل اشیاء و وسایل گوناگون و نگهداری وسایل مختلف، استفاده می‌شود. همین سطح بالای تقاضا، سبب شده که افراد زیادی در صنعت کارتن‌ سازی هستند تا مدل‌های مختلف این محصول را در شکل و اندازه‌های مختلف تولید کنند.

این کارتن‌ها، جعبه‌هایی از جنس مقوا یا تخته‌های فیبر چین‌دار هستند. در بازار انواع مختلفی از کارتن‌های بسته‌بندی وجود دارند که مصرف‌کنندگان می‌توانند بر اساس نیازهای خود، جعبه‌های بسته‌بندی مواد غذایی، صادرات محصول و دارویی یا کارتن‌های مخصوص کارهای دیگر را خریداری کنند. در این مقاله قصد داریم به بررسی انواع کارتن بسته‌ بندی از نظر شکل و کاربرد بپردازیم. با ما همراه شوید.

انواع ورق کارتن

انواع کارتن بسته ‌بندی: معرفی مدل ‌های گوناگون

کارتن‌ها، جعبه‌هایی مقوایی شکل شبیه به ظرف هستند و از آن‌ها برای ارسال، ذخیره‌سازی، بسته‌بندی و حمل‌ونقل محصولات استفاده می‌شود. این جعبه‌ها را می‌توان با توجه به روش تولید و مواد اولیه موجود، در مقاومت‌ها، عرض‌ها و وزن‌های مختلف تولید کرد. کارتن‌های بسته‌بندی از نظر مدل، انواع مختلفی دارند که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم.

کارتن بسته ‌بندی دایکاتی

یکی از انواع کارتن‌ بسته‌ بندی، کارتنی به نام کارتن دایکاتی است. این کارتن‌ها شکل مشخصی ندارند و توسط دستگاه، تولید می‌شوند. کارتن‌های دایکاتی از انواع کارتن‌های پرطرفدار هستند که زوایا و ساختار خاصی دارند؛ به همین دلیل در هنگام تولید آن‌ها از قالب استفاده می‌شود. اهمیت کارتن‌های دایکاتی در صنعت کارتن و بسته‌بندی، برای تهیه کارتن‌های تلسکوپی، سوراخ‌دار، دسته‌دار و... است.

کارتن بسته ‌بندی تاشو

یکی از متداول‌ترین کارتن‌های بسته‌بندی، کارتن‌های تاشو هستند که به آن‌ها کارتن‌های مقوایی یا جعبه‌های مقوایی نیز گفته می‌شود. این کارتن‌های بسته‌بندی را می‌توان از فروشگاه‌های خرده‌فروشی تهیه کرد. از کارتن‌های تاشو می‌توان برای بسته‌بندی محصولات مختلفی مانند حبوبات، خشکبار، مواد غذایی و... استفاده کرد.

کارتن تخم مرغ

یکی دیگر از انواع کارتن‌ بسته‌ بندی، کارتن‌های تخم مرغ هستند که از آن‌ها برای حفاظت از تخم‌مرغ‌ها در زمان حمل‌ونقل و جابه‌جایی استفاده می‌شود. برای تولید این کارتن‌ها از خمیر قالب و روزنامه‌های بازیافتی استفاده می‌شود تا به خوبی از تخم‌مرغ‌ها محافظت شود. نمونه دیگری از کارتن‌های تخم مرغ در بازار وجود دارند که جنس آن‌ها از نوع ورقه‌های پت است.

کارتن راه راه

یکی دیگر از انواع کارتن بسته‌ بندی، کارتن راه راه است که جنسی سفت و محکم دارد. اکثر افراد از این کارتن‌ها به عنوان جعبه مقوایی قهوه‌ای نیز یاد می‌کنند. از کارتن‌های راه راه معمولاً برای بسته‌بندی لوازم خانه در زمان اسباب‌کشی استفاده می‌شود. تخته فیبر این کارتن‌ها سه لایه دارد.

کارتن ‌های اسپتیک

یکی دیگر از انواع کارتن‌ بسته‌بندی، کارتن‌های اسپتیک هستند که جنس آن‌ها از نوع ورقه‌های بسته‌بندی فویل، مایع و پلی‌اتیلن است و معمولاً برای نگهداری مایعات از آن‌ها استفاده می‌شود. یکی از مزیت‌های مهم این نوع از انواع کارتن بسته‌بندی، وزن پایین آن‌ها است که سبب کاهش هزینه‌های حمل‌ونقل می‌شود. خریداران کارتن‌ها اسپتیک، از این کارتن‌ها برای بسته‌بندی محصولات از پیش ضدعفونی شده مانند آب‌میوه، شیر، سوپ یا محصولات غیر استریل مثل ماست استفاده می‌کنند.

انواع جعبه بسته بندی

کارتن بوش

یکی دیگر از انواع جعبه بسته‌ بندی، کارتن بوش است. کارتن‌های بوش نیز استفاده زیادی در صنعت دارند. از این کارتن‌ها معمولاً برای بسته‌بندی و نگهداری مایعات، بسته‌بندی مواد غذایی، بسته‌بندی مواد نیمه جامد و پودرها استفاده می‌شود تا ماهیت محصول، سالم باقی بماند.

کارتن مونو

یکی دیگر از انواع کارتن‌های بسته‌بندی، کارتن‌های مونو هستند. این کارتن‌ها در الگو، شکل و اندازه‌های مختلف طراحی و تولید شده‌اند. رنگ و چاپ انواع ورق کارتن مونو بر اساس نوع محصول موردنظر یا نوع بخش تجاری مرتبط با آن، انتخاب می‌شود؛ بنابراین خرید کارتن مونو و قیمت آن بستگی به مواردی چون طرح، چاپ، سایز و تیتراژ سفارش آن دارد.

کارتن پنجره ‌ای

کارتن‌های پنجره‌ای از نوع کارتن‌های چند لایه هستند که معمولاً از آن‌ها برای لوازم آرایشی، وسایل تزیینی و هدیه‌ها استفاده می‌شود. این کارتن‌ها طرحی شبیه به تک پنجره دارند؛ بنابراین به این نام خوانده می‌شوند و محصول یا کالا داخل آن‌ها، مشخص است. از کارتن‌های پنجره‌ای بیشتر برای بسته‌بندی لوازم آرایشی استفاده می‌شود.

کارتن لمینتی

در بین انواع کارتن بسته‌ بندی، کارتن لمینتی در میان افراد از محبوبیت بیشتری برخوردار است. این کارتن‌ها چاپ باکیفیتی دارند و از آن‌ها برای نگهداری کالاهای ویژه و گران‌قیمت استفاده می‌شود. ویژگی اصلی کارتن‌های لمینتی، راحت کردن حمل‌ونقل محصولات با حفظ کیفیت و کمیت آن‌هاست. این کارتن‌ها همچنین از کالاها در برابر چین‌خوردگی، لکه‌ها، رطوبت، چربی، روغن و دیگر آلاینده‌های موجود محافظت می‌کند.

انواع کارتن بسته ‌بندی از نظر تعداد لایه

کارتن‌های چند لایه دوام بسیار زیادی به همراه ویژگی بالشتک دارند. افراد از این کارتن‌ها برای جابه‌جایی محصولات با ارزش، شکننده یا سنگین استفاده می‌کنند. کارتن بسته‌بندی را می‌توان از نظر لایه به انواع مختلفی مانند سینگل فیس، سه لایه، پنج‌ لایه و هفت‌ لایه تقسیم کرد که در ادامه بیشتر به توضیح آن‌ها می‌پردازیم.

کارتن سینگل فیس

تولید کارتن دو لایه یا همان کارتن یا ورق سینگل فیس، با یک فلوت و یک‌ لایه ورق مسطح انجام می‌گیرد. از آن جایی که در تولید این کارتن‌ها از یک‌ لایه مسطح استفاده شده است، به آن‌ها سینگل فیس می‌گویند. کارتن‌های دو لایه در تمامی موارد دو لایه می‌شوند؛ یعنی بدون لمینت، نمی‌توان آن‌ها را تحویل مشتری داد.

کارتن سه لایه

کارتن‌های سه لایه رایج‌ترین مدل برای ساخت کارتن‌ها هستند. معمولاً در حالت عادی تمام جعبه‌های معمولی و حمل‌ونقل، با کارتن‌های سه لایه ساخته می‌شوند. سه لایه مختلف این کارتن‌ها از یک‌ لایه میانی و دو آستر بیرونی تشکیل شده‌اند. این کارتن‌ها به ترتیب از کاغذ لاینر، سپس از کاغذ فلوتینگ و در آخر از آستر تشکیل شده‌اند.

کارتن پنج‌ لایه

اگر به دنبال کارتن‌های بادوام و محکم هستید و نمی‌توانید از نوعِ معمولی استفاده کنید، کارتن‌های پنج‌ لایه گزینه مناسبی برای شما هستند. ورق‌های آنها، از سه لایه کاغذ لاینر و دو لایه فلوت تشکیل شده‌اند. ترتیب قرارگیری لایه‌های این کارتن عبارت‌اند از: لاینر، فلوت، لاینر، فلوت و لاینر. معمولاً از این کارتن‌ها برای محصولات گران و صنعتی استفاده می‌شود.

کارتن هفت‌ لایه

کارتن‌های تولید شده با مقوای هفت‌ لایه به قدری مستحکم هستند که می‌توان از آن‌ها به جای جعبه چوبی نیز استفاده کرد. این کارتن‌ها دارای چهار لایه کاغذ لاینر و سه لایه فلوتینگ هستند؛ در نتیجه یک انتخاب مطمئن برای جابه‌جایی و حمل‌ونقل اقلام خاص محسوب می‌شوند. تجهیزات قیمتی و مواد شیمیایی را می‌توان با این کارتن‌ها حمل کرد. ترتیب قرارگیری لایه‌ها در کارتن‌های هفت‌ لایه به ترتیب شامل لاینر، فلوتینگ، لاینر، فلوتینگ، لاینر، فلوتینگ و لاینر است.

کارتن سازی

انواع کارتن بسته ‌بندی از نظر اندازه و شکل

کارتن‌های بسته‌بندی جز پرکاربردترین و پراستفاده‌ترین ابزارها در اکثر مشاغل هستند؛ زیرا به راحتی می‌توان در طرح و اندازه‌های دلخواه آن‌ها را سفارش داد. کارتن‌های بسته‌بندی دو مزیت بسیار مهم دارند:

  • اول این که استفاده از طرح‌های مختلف در تولید آن‌ها امکان‌پذیر است
  •  دوم این که امکان استفاده از نماد چاپی روی کارتن‌ها برای انجام تبلیغات وجود دارد

انواع کارتن بسته‌بندی از نظر اندازه و شکل، شامل کارتن‌های چاکدار ساده، کارتن‌های سینی شکل، کارتن‌های زونکن، کارتن‌های روباز غرفه‌ای، کارتن‌های تلسکوپی و کارتن‌های بایگانی است که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم.

کارتن چاکدار ساده

کارتن چاکدار ساده متداول‌ترین نوع جعبه‌های کارتنی است که چاپ بالا، چاپ پایین و لبه‌های یکسانی دارد. قیمت این کارتن‌ها بسته به نوع مقوایی که برای تولید آن‌ها استفاده می‌شود، متفاوت است. کارتن‌های تخم مرغ و کارتن‌های بسته‌بندی تخم مرغ از نوع چاکدار هستند که جنس‌های متفاوتی دارند.

جعبه سینی شکل

یکی دیگر از انواع کارتن بسته‌ بندی از نظر شکل و اندازه، جعبه سینی شکل است. همان‌طور که از نام این کارتن‌ها مشخص است، شکلی شبیه به سینی دارند و محصول درون آن‌ها دیده می‌شود. برای استفاده از این کارتن‌های بسته‌بندی، باید محصول از بالا درون جعبه قرار گیرد. از کارتن‌های سینی شکل برای حمل محصولاتی چون نوشابه، مواد غذایی، آشامیدنی، بطری‌ها و... استفاده می‌شود.

کارتن زونکن

کارتن زونکن، شبیه به نوع شکاف‌دار معمولی است با این تفاوت که نیمه شکاف دار دارد. کارتن‌های زونکن، یک مجموعه لبه دارند و بالای آن‌ها باز است. علاوه بر این، می‌توان آن‌ها را از یک طرف نیز کشید. از این کارتن‌ها بیشتر برای جابه‌جایی آسان‌تر و راحت‌تر لوازم‌خانگی سنگین مانند ماشین لباسشویی، یخچال و... استفاده می‌شود.

جعبه روباز غرفه ‌ای

در بین انواع کارتن‌های بسته‌بندی، کارتن‌های روباز غرفه‌ای، به شکل ساده چسبی هستند که در زمان مونتاژ، تا می‌شوند. کاربرد این جعبه‌ها برای نشان‌دادن محصولات در فروشگاه و همچنین برای سازماندهی محصولات در مکان‌هایی با فضای کوچک است. آنها درب کوتاهی دارند و زیبایی محصولات را به خوبی نشان می‌دهند.

جعبه تلسکوپی

معمولاً به کارتن‌هایی که درون یکدیگر قرار می‌گیرند و به صورت جمع‌شو هستند، کارتن‌های تلسکوپی گفته می‌شود. این جعبه‌ها از دو کارتن تشکیل شده‌اند و شبیه به تلسکوپ پایینی با یک درب روی بدنه جعبه هستند. هر چقدر که طول کشوی پایینی این کارتن‌ها بیشتر باشد، دوام و استحکام آن‌ها نیز بیشتر است. از این کارتن‌ها بیشتر برای جابه‌جایی محصولات شیشه‌ای که ظاهری طویل و باریک دارند، استفاده می‌شود.

جعبه بایگانی

از این جعبه‌ها، برای بایگانی یا ذخیره کردن طولانی مدت محصولات استفاده می‌شود. از ویژگی‌های مثبت این کارتن‌ها می‌توان به پایداری بالا و قیمت پایین آن‌ها اشاره کرد. علاوه بر این، می‌توان روی این کارتن‌ها جداول و اطلاعات را به راحتی ذخیره و چاپ کرد. جعبه‌های بایگانی در سه نوع کارتن‌های فشرده و بادوام، جعبه‌های پلاستیکی قابل بازیافت یا به صورت چوب و فلز تولید می‌شوند.

کارتن پستی

چگونه کارتن بسته ‌بندی مناسبی را انتخاب کنیم؟

برای اینکه بهترین بسته‌بندی ممکن را داشته باشید باید سبکی مناسب را برای محصولات خود انتخاب کنید. این سبک باید به صورتی باشد که اندازه و شکل محصول موردنظر را به خوبی نشان دهد. کارتن‌ها سبک‌های مختلفی چون مربع، مستطیل، کیف مانند، نمایشگر، چهارگوشه و... دارند. برای انتخاب یک کارتن بسته‌بندی مناسب باید به اندازه و ابعاد دقیق محصول خود توجه کنید. همچنین باید توجه کنید که از این کارتن‌ها فقط یک بار استفاده می‌شود یا برای استفاده چند باره هستند و در نهایت باید وزن محصولی که قرار است درون کارتن قرار گیرد را نیز مدنظر قرار دهید.

جمع‌بندی

چرخ تمامی صنایع و زندگی روزانه افراد، به کارتن‌ها وابسته است. هیچ کسب‌وکار و صنعتی را نمی‌توانید پیدا کنید که به جعبه و کارتن‌ها ربطی نداشته باشند. شاید اهمیت جعبه‌ها زیاد یا کم باشد؛ اما نهایتاً نقشی مؤثر و تأثیرگذار دارند. از کارتن‌ها برای حمل‌ونقل، بسته‌بندی و نگهداری محصولات در کسب‌وکارهای کوچک و در صنایع بزرگ استفاده می‌شود.

انواع کارتن بسته‌ بندی در شکل و اندازه‌های مختلف برای بسته‌بندی و حفاظت از محصولات تولید می‌شوند که تضمینی برای استفاده و ارسال سالم وسایل هستند. برای خرید کارتن‌های دو لایه، چند لایه، کارتن‌های دایکاتی، تاشو، کارتن پستی و... می‌توانید از طریق فروشگاه‌ها یا آنلاین‌شاپ‌های معتبر اقدام کنید.

اشتراک :
دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید
امتیاز:
captcha