کارتن دایکاتی

 2143

آیا تا به حال از کارتن دایکاتی استفاده کرده‌اید؟ یا اصلا با آن‌ آشنایی دارید؟ کارتن دایکاتی نوع جدیدی از کارتن‌هاست که ابعاد مشخص و تعیین‌شده‌ای ندارد. شخص سفارش‌دهنده می‌تواند متناسب با نیاز خود آن را سفارش دهد. این نوع کارتن توسط دستگاه دایکات ساخته می‌شود و به‌همین دلیل به این نام شناخته می‌شود.

در این مطلب از پارت کارتن، قصد داریم به انواع، قیمت و همچنین نحوه خرید کارتن دایکاتی بپردازیم. اگر شما هم دوست دارید با این نوع جعبه آشنا شوید و برای بسته‌بندی محصول خودتان از آن استفاده کنید، حتما تا آخر مقاله همراه ما باشید.

دایکات مفهومی است که برای توصیف تولید انبوه و با استفاده از ماشین‌آلات به کار می‌رود. فرایندی که شامل برش پلاستیک، ورقه‌های فلزی، کاغذ، انواع جعبه کارتن و مقوا به شکل‌های ویژه است. در این مقاله به ماهیت کارتن دایکاتی و انواع آن، کاربردها و مزایایش پرداخته می‌شود.

کارتن دایکاتی چیست؟

عبارت دایکات (Die Cutting) در لغت به معنی قالب و برش بوده و به قالب‌زنی با خطوط و تیغ اشاره دارد. با استفاده از دایکات، طرح‌های مورد نظر با قالب بر روی بسته‌بندی‌ها اجرا می‌شوند. از این فرایند برای طراحی‌های پیچیده، مانند انواع لوگو و حروف الفبا استفاده می‌شود. منظور از کارتن دایکات، کارتنی است که در ساخت آن از روش و دستگاه‌های دایکات استفاده شده است. در واقع، این کارتن‌ها شکل مشخص و عادی ندارند و می‌توانند در سایزها و طراحی‌های مختلف تولید بشوند. در ادامه در مورد این ویژگی و فرایند ساخت این نوع کارتن‌ها بیشتر صحبت خواهد شد.

کاربرد و مزایای کارتن دایکاتی

موارد استفاده این مدل کارتن‌ها بسیار متنوع است. کارتن دایکاتی برای بسته‌بندی انواع میوه و تره‌بار، صیفی‌جات، محصولات داخلی و صادراتی استفاده می‌شود. وظیفه این کارتن‌ها حفظ کیفیت میوه و صیفی‌جات است که به‌طور ویژه اهمیت خود را در هنگام صادرات این محصولات نشان می‌دهد. در ادامه باید اضافه کرد یکی دیگر از کاربردهای کارتن دایکاتی در جعبه پیتزاها است. همچنین از انواع کارتن دیکاتی سه‌لایه، پنج‌لایه و یک‌تکه در ساخت و تولید کارتن پستی استفاده می‌شود.

یکی از مهم‌ترین مزیت‌های کارتن‌های دایکاتی این است که آن‌ها را به هر شکل و اندازه‌ای که بخواهید می‌توانید بسازید؛ درنتیجه تنوع در این کارتن‌ها بسیار زیاد است. به ‌وسیله ماشین‌های دایکات می‌توان یک طرح را در ابعادی یکسان، بدون دخالت هیچ‌گونه ابزاری مانند قیچی، شابلون یا تیغ روی کارتن‌ها ایجاد کرد. دایکات در صنعت بسته‌بندی اهمیت زیادی دارد، زیرا طراحی خلاقانه و اصولی آن باعث نمایش بهتر محصولی می‌شود که درون آن کارتن قرار دارد. استفاده از ماشین دایکات نیز باعث صرفه‌جویی در زمان می‌شود و اشکال بریده‌شده و بسته‌بندی‌ها کاملاً حرفه‌ای و یکسان به نظر می‌رسند.

جهت مطالعه مقاله علامت های اختصاری روی بسته بندی در پارت کارتن کلیک کنید. 

کارتن دایکاتی چیست

انواع کارتن دایکاتی

استفاده از کارتن‌ دایکاتی مزیت‌های زیادی دارد. شما به هر شکل و اندازه‌ای که بخواهید می‌توانید این نوع کارتن را سفارش دهید؛ پس یکی از مزیت‌های آن، تنوع زیاد در تولید است.  برای ساخت کارتن دایکاتی از ماشین دایکات استفاده می‌شود. به وسیله این دستگاه‌ها می‌توان یک طرح را در ابعادی یکسان و بدون دخالت هیچ‌گونه ابزاری مانند شابلون، قیچی یا حتی تیغ ایجاد کرد.

دستگاه‌های دایکات در صنعت بسته‌بندی بسیار حائز اهمیت هستند؛ چراکه می‌توان با طراحی طرح‌های خلاقانه و اصولی، کارتنی بسیار جذاب را تولید کرد. همچنین استفاده از این ماشین در زمان شما صرفه‌جویی می‌کند و طرح‌های بریده‌ شده کاملا حرفه‌ای هستند. با دستگاه دایکات می‌توان چند نوع کارتن دایکاتی تولید و به بازار عرضه کرد. در ادامه انواع این محصول معرفی شده است:

کارتن دایکاتی تلسکوپی

به احتمال زیاد همه شما کارتن‌های خرما را دیده باشید. کارتن خرما یک نمونه از کارتن‌های تلسکوپی است. این نوع کارتن دارای دو قسمت مجزای زیره و رویه است. امروزه خرید کارتن دایکاتی تلسکوپی برای بسته‌بندی محصولاتی مانند سیب و موز متداول است.

کارتن دایکاتی دسته‌دار

نوع دوم جعبه دایکاتی آماده، مدل دسته‌دار آن است. این نوع طراحی بیشتر برای حمل اسباب‌بازی کودکان استفاده می‌شود. نوع دسته‌دار این محصول، دارای یک دستگیره در قسمت بالای جعبه است.

کارتن دایکاتی سوراخ‌دار

از آنجایی‌که این نوع کارتن دارای سوراخ است، باعث ایجاد جریان هوا در داخل آن می‌شود. از کارتن سوراخ‌دار برای محصولات کشاورزی مانند میوه و محصولات لبنی استفاده می‌شود. در واقع می‌توان گفت که این جعبه دایکاتی آماده برای محصولاتی که نیاز به انبارداری در سردخانه دارند، بهترین گزینه است.

کارتن دایکاتی چهار درب

این نوع کارتن از جدیدترین نوع کارتن‌های دایکاتی در بازار است. این محصول، امروزه برای حمل و جابه‌جایی جعبه‌ها و وسایل کوچک‌تر به‌کار گرفته می‌شود.

فروش کارتن دایکاتی

کارتن دایکاتی پنجره‌دار

اگر قصد دارید محصول شما در داخل کارتن قابل مشاهده باشد، نوع پنجره‌دار این کارتن، مناسب است. کارتن پنجره‌دار دارای یک پنجره طلقی است که به کمک آن می‌توان محتویات داخل کارتن را دید. یک نمونه مناسب از این محصول، کارتن بسته‌بندی اسباب‌بازی است؛ چراکه این محصولات باید بیشتر در معرض خریدار باشند.

کارتن دایکاتی بدون درب

از این نوع کارتن، برای بسته‌بندی محصولاتی مانند اجاق‌گاز، یخچال و لوازم خانگی استفاده می‌شود. کارتن دایکاتی بدون درب بیشتر جنبه محافظ بدنه محصول را دارد.

قیمت کارتن دایکاتی

قیمت جعبه دایکاتی آماده، به فاکتورهای زیادی بستگی دارد. عوامل مختلفی مانند ابعاد و نوع کارتن، نوع چاپ، نوع کاغذ مصرفی و ... روی قیمت نهایی کارتن تاثیرگذار هستند.

کارتن دایکاتی از کارتن‌های عادی محکم‌تر است و مطابق با اصول استاندار مختلفی ساخته می‌شود؛ به‌همین دلیل طراحی آن‌ها خلاقانه‌تر است و همچنین حمل راحت‌تری دارد. جعبه آماده از جنس مقوا و در درجه‌های استحکام متفاوتی ساخته می‌شود و قیمت تمام‌شده آن‌ها هم متفاوت است. قطعا برای خرید این محصول با کیفیت بالا، باید هزینه بیشتری پرداخت کرد.

از آنجایی‌که برای تولید کارتن دایکاتی از قالب‌های مخصوصی استفاده می‌شود؛ پس محصول ساخته ‌شده دارای برش‌های خیلی منظم و دقیقی است و این ویژگی موجب بالارفتن قیمت آن‌ نسبت به کارتن‌های ساده شده است. علاوه‌بر این، نوع جعبه دایکاتی آماده مزایای بسیار زیادی دارد که روی قیمت آن تاثیرگذار است. مزیت‌های این محصول را می‌توان از نظر اقتصادی، ساختاری و زیست محیطی بررسی کرد. در ادامه به چند مورد از مزیت‌های کارتن دایکاتی اشاره شده است:

  • به‌دلیل پایین بودن قیمت مواد اولیه، بسته‌بندی ارزانی دارد.
  • به دلیل وزن کم و ساختاری سبکی که دارد، هزینه حمل و نقل پایینی دارد.
  • در برابر کاهش و افزایش دما، مقاوم است.
  • قابلیت اصلاح و تغییر ساختار و گرافیک بسته‌بندی با هزینه کم را دارد.
  • انعطاف‌پذیری بسیار بالایی دارد و می‌توان شکل‌های مختلف هندسی را ایجاد کرد.
  • برای بسته‌بندی اکثر محصولات، مناسب است.
  • قابلیت ایجاد حفره‌های مخصوص جهت تهویه هوا وجود دارد.
  • اگر از جنس مقوای باکیفیت باشد، در مقابل فشار و ضربه بسیار مقاوم خواهد بود.

بازیافت محصولات برای جلوگیری از تخریب محیط زیست بسیار حائز اهمیت است. کارتن دایکاتی مانند بسیاری از کارتن‌های دیگر قابل بازیافت است و حتی می‌توان از آن‌ها برای تولید مقواهای جدید استفاده کرد.

خرید کارتن دایکاتی از پارت کارتن

احتمالا تولید کارتن با ابعاد دلخواه برای بسیاری از شرکت‌ها، یک رویا بود؛ چراکه آن‌ها می‌توانستند در هر اندازه‌ای که دوست داشته باشند، محصول خودشان را بسته‌بندی کنند. امروزه به کمک ماشین‌های دایکات این رویا رنگ واقعیت به خود گرفته و کارتن‌هایی با همین نام به بازار عرضه شده است.  کارتن دایکاتی در چند نوع مختلف شامل تلسکوپی، دسته‌دار، سوراخ‌دار، چهار درب، پنجره‌دار و بدون درب تولید و عرضه می‌شود. هر یک از این مدل‌ها برای کاربردهای خاصی استفاده می‌شوند.

حال که فروش کارتن دایکاتی توسط شرکت‌های مختلفی انجام می‌شود؛ خرید کارتن با قیمت مناسب از فروشنده معتبر، باعث صرفه‌جویی در هزینه‌ها خواهد شد. پس در هنگام خرید کارتن دایکاتی به کیفیت تولید، چاپ، قیمت و اعتبار شرکت عرضه کننده، حتما توجه داشته باشید.

در این بین، شرکت کارتن‌سازی کارتن پارت با سابقه چندین سال در این زمینه، انواع جعبه دایکاتی آماده را عرضه می‌کند. کارتن پارت به دلیل سابقه طولانی 20 ساله در زمینه تولید و فروش انواع کارتن، کاملا با دغدغه مشتریان خود آشنا است و متناسب با آن محصول را به بازار عرضه می‌کند. محصولات تولیدی کارتن پارت از بالاترین کیفیت و بهترین‌ترین قیمت برخوردار است.

یکی از محصولات تولید کارت پارت، کارتن دایکاتی است که توسط به‌روزترین تجهیزات روز دنیا تولید می‌شود. شما برای سفارش کارتن دایکاتی با طراحی‌های بسیار پیچیده می‌توانید با ما در تماس باشید تا درخواست شما در اسرع‌وقت ثبت و ارسال شود.


جهت مطالعه مقاله چاپ سیلک چیست کلیک کنید.


آیا کارتن دایکاتی قابلیت تغییر سایز و شکل دارد؟

مزیت برجسته کارتن بسته‌بندی دایکاتی، قابلیت شخصی‌سازی دقیق آن متناسب با نیاز سفارش‌دهنده است؛ یعنی محدودیتی برای ابعاد و طراحی آن نیست. این وقتی به کار می‌آید که شما قصد تولید کالایی را دارید که ابعاد منحصربه‌فردی نسبت به سایر محصولات دارد؛ در این موقعیت با استفاده از انواع کارتن دایکاتی از هزینه‌های بیهوده برای انواع دیگر کارتن جلوگیری می‌شود. سفارش‌دهنده می‌تواند کارتنی دقیقاً متناسب با نیاز و ابعاد موردنظر خود از شرکت تولیدی دریافت کند. بسیار از مشتریان ضمن سفارش انواع کارتن مورد نیاز خود اقدام به سفارش انواع جداکننده مقوایی هم می‌کنند که امکان تقسیم‌بندی در فضای بسته‌بندی را نیز فراهم کند.

کارتن دایکاتی چگونه ساخته می‌شود؟

برای ساخت کارتن دایکاتی ابتدا لازم است که قالبی متناسب با شکل موردنظر داشته باشید. قالب با تخته و تیغ‌های فلزی ساخته می‌شود. سپس ورق‌های کارتنی و مقوایی را در کنار هم روی یک قالب تعبیه کرده و کارتن‌ها را به قالب‌های موردنظر شکل می‌دهید. این کار در کارگاه‌های تولیدی اتوماتیک به کمک دستگاه دایکات کارتن و مقوا انجام می‌شود.

جهت آشنایی با تاریخچه بسته بندی کلیک کنید.

انواع کارتن بسته‌بندی دایکاتی


برای مطالعه مقاله انواع کاغذ در پارت کارتن کلیک کنید. 


جمع‌بندی

در این مقاله با مفهوم دایکات را توضیح دادیم و گفتیم که کارتن دایکاتی چیست. همچنین بررسی کردیم چرا این کارتن‌ها مزیت‌های زیادی دارند و در صنعت بسته‌بندی بسیار مهم و پراستفاده هستند. آشنایی با نحوه تولید کارتن‌های دایکاتی بخش دیگر این مطلب را تشکیل می‌دهد. جهت تهیه این محصولات می‌توانید از طریق شرکت کارتن پارت اقدام کنید.

اشتراک :