معرفی انواع ورق کارتن

 3222

کاغذ و مقوا مواد اولیه برای ساخت انواع ورق کارتن را تشکیل می‌دهند. مهم‌ترین مورد استفاده انواع ورق کارتن در صنایع بسته‌بندی است. این نوع کارتن در وزن‌های مختلف ساخته شده و به شکل‌های مختلف بنا به درخواست مشتری عرضه می‌شود. ضخامت لایه ورق، با کیفیت بسته‌بندی ساخته ‌شده و قابلیت محافظت و تحمل آن رابطه مستقیم دارد. در این مقاله درباره ورق کارتن و کنگره‌دار با جزئیات صحبت می‌کنیم.

انواع ورق کنگره‌دار در صنعت کارتن سازی

ورق کارتن شامل یک یا چند ورق کاغذ کنگره‌دار (فلوتینگ) است که به کاغذهای لاینر چسبانده می‌شوند. سه نوع از ورق‌های کارتن شامل موارد زیر می‌شوند:

انواع ورق کنگره دار

ورق کارتن با یک لایه کاغذ کنگره‌دار

یک لایه کاغذ کنگره‌دار تشکیل‌دهنده این نوع از ورق کارتن است. این ورق بین دو کاغذ لاینر قرار می‌گیرد و در مجموع سه لایه تشکیل می‌شوند. کارتن سه‌لا نام دیگر این نوع ورق است.

ورق کارتن دو لایه‌ای ( با دولایه کاغذ کنگره‌ای)

کارتن پنج‌لا نام دیگر این محصول است. لایه کاغذ کنگره‌دار بین سه لایه کاغذ لاینر قرار می‌گیرد و تعداد لایه‌ها در این نوع ورق کارتن به پنج عدد می‌رسد.

ورق کارتن سه لایه‌ای ( با سه لایه کاغذ کنگره‌ای)

جمع لایه‌ها هفت عدد بوده و نام دیگر این نوع ورق کارتن هفت‌لا است؛ به شکلی که سه لایه کاغذ کنگره‌دار بین چهار لایه کاغذ لاینر قرار می‌گیرند.


جهت مطالعه مقاله صنعت بسته بندی در جهان کلیک کنید.


ضخامت‌های ورق‌های کنگره‌دار (انواع فلوت)

ورق‌های فلوت، ورقه‌هایی با قوس‌های S و از جنس مقوا هستند. برای ساخت انواع کارتن، این ورقه‌ها در میان ورقه‌های مقوایی قرار می‌گیرند. صفحه و جداکننده بنا به نیاز مشتری از مقوای کنگره‌دار تولید می‌شوند. انواع ورق کارتن بیشتر در سه نوع دولایه یا سینگل فیس (یک کنگره و یک کاغذ در زیر)، سه‌لایه (یک کنگره و دو کاغذ در دو طرف) و پنج‌لایه (دو کنگره، یک کاغذ در وسط و دو کاغذ در دو طرف) هستند.

انواع ورق کارتن


جهت مطالعه مقاله علامت های روی کارتن در پارت کارتن کلیک کنید. 


ورق‌های مورد استفاده در تولید کارتن هفت‌لایه دارای سه نوع فلوت بوده و این فلوت‌ها از فلوت C تا E متغیر هستند. انواع فلوت در ادامه متن توضیح داده می‌شود. این ورق‌ها معمولاً حکم یک پوشش را در کارتن برای تحمل وزن بازی می‌کنند. از این کارتن‌ها برای بسته‌بندی محصولاتی با ابعاد بزرگ مانند وان حمام، مبلمان، تخت خواب و... استفاده می‌شود.

فلوت نوع A معمولاً اصلی‌ترین نوع کنگره برای جعبه‌های کارتن است. هر فوت دارای ۳۶ دندانه بوده و هر ورق ضخامتی در حدود ۷ میلی‌متر دارد. کاربرد این نوع ورق کنگره‌دار در ساخت پوشش‌های دولایه (ضدضربه) و کارتن‌هایی است که ضخامت بالایی دارند. مانند برخی کارتن های پستی که باید ضخامت بالایی داشته باشند.

فلوت نوع B دومین فلوت به شمار می‌رود که دارای سایز بزرگی است؛ هر فوت، دارای ۴۹ دندانه است و قطری در حدود ۳ میلی‌متر دارد. ضخامت، پوشش خوب کالا و مقاومت در برابر له شدن، ویژگی‌های اصلی این ورق‌های کنگره‌دار هستند. از این مدل بیشتر در بسته‌بندهایی همانند مواد غذایی، چاپی، کالاهای جزئی و ورودی دستگاه‌های دایکات استفاده می‌شود. حاصل نهایی کار، کارتن های دایکاتی هستند.

فلوت نوع C یکی از معمول‌ترین ورق‌های کنگره‌دار به شمار می‌رود. این فلوت، در هر فوت ۴۱ دندانه دارد و قطر آن به ۴ میلی‌متر می‌رسد. انعطاف‌پذیری، پوشش، قابلیت چاپ و رنگ‌پذیری بالا از ویژگی‌های بارز آن هستند. کارتن‌های حمل‌ونقل، جعبه‌های کارتنی تبلیغاتی و محموله‌های کشتی جزء مصارف عمده این فلوت‌ها هستند.

فلوت نوع E دومین نوع پرمصرف فلوت در جعبه‌های کارتن هستند. این ورق‌ها سازگار با محیط‌زیست و قابل بازیافت بوده و جایگزین مناسبی برای کارتن‌های تاشوی چاپی هستند. با تعداد ۹۰ دندانه در هر فوت و ضخامت ۸/۱ میلی‌متری، این ورق‌ها به‌عنوان صفحه برای چاپ‌های گرافیکی باکیفیت بالا استفاده می‌شوند. بسته‌بندی‌های جزئی کالاها، جعبه‌های کارتنی که دارای چاپ‌های رنگی هستند، قفسه‌های تبلیغاتی و اختصاصی کالاها استفاده‌های معمول برای این ورق‌های کنگره‌دار هستند.

فلوت نوع F هم قابل بازیافت و جایگزین مناسبی برای کارتن‌های تاشو است. فلوت F محکم و باریک بوده و در عین حال با ۱۲۸ دندانه در هر فوت، ظاهر زیبایی دارد و برای بسته‌بندی بسیار مناسب است. جعبه‌های سفارشی چاپی، جعبه کارتن‌های چاپی، بسته‌بندی‌های جزئی کالاها و قفسه‌های تبلیغاتی و اختصاصی کالاها از مصارف متدوال این ورق‌های کنگره‌دار هستند.


برای مطالعه مقاله انواع کاغذ در پارت کارتن کلیک کنید. 


جمع‌بندی

در این مقاله در مورد انواع ورق کارتن و همچنین انواع ورق کنگره‌دار صحبت شد. اگر در زمینه بسته‌بندی محصولاتتان یا انتخاب نوع چاپ از جمله چاپ افست روی کارتن، لمینت و ... نیاز به مشاوره دارید، می‌توانید با کارشناسان  .کارتن سازی کارتن پارت، که از با سابقه ترین شرکت های کارتن سازی در تهران است، تماس بگیرید. به این ترتیب از مشاوره رایگان کارشناسان خبره بهره‌مند می‌شوید

بیشتر بخوانید : کارتن لمینتی

اشتراک :