همه چیز در رابطه با مقوا پشت طوسی و کاربرد های آن

  0
 354

به احتمال زیاد همه شما مقواهایی را که یک طرف آن سفید و طرف دیگر آن طوسی است دیدهاید که در اصطلاح به آنها مقوا پشت طوسی میگویند. این نوع مقوا در تولیدات کارتن سازی در سایزهای مختلفی عرضه میشود و کاربردهای مختلفی دارد.

در این مقاله از کارتن پارت قصد داریم ابتدا بگوییم که مقوا پشت طوسی چیست و در مورد ویژگی ها و کاربرد و سایزهای تولیدی این محصول نیز صحبت کنیم؛ پس حتما تا آخر مطلب را بخوانید. 

مقوا پشت طوسی چیست

مقوا پشت طوسی چیست؟ 

مقوا پشت طوسی از کاغذ دو لایه ضخیم ساخته میشود که یک طرف آن سفید و طرف دیگر آن به رنگ طوسی خواهد بود. برای تولید این محصول از ضایعات کاغذ، مجله، روزنامه، کتاب و مقوا استفاده میشود. از آنجاییکه این نوع مقوا بازیافتی است، برای بسته بندی کالاهای بهداشتی، دارویی و غذایی بهداشتی نیست. 

این نوع مقوا بر اساس کیفیت به دو نوع درجه یک و درجه دو تقسیم میشود. نوع درجه یک، کیفیت و سفیدی بیشتری دارد؛ اما در نوع درجه دوم کاغذ کیفیت و سفیدی کمتری دارد. چراکه در مرحله خمیر به مواد شیمیایی که موجب سفیدی میشود، اضافه نشده است. قابلیت سختی و نرمی مقوا در گرماژ بالا به کمک یک دستگاه اتو مخصوص انجام میشود تا به مقوا حالت نرم بودن را بدهد. این محصولات ویژگی ها و کاربردهای بسیار زیادی دارند که در بخش های بعدی به آن بیشتر میپردازیم. 


مطالعه بیشتر: کاغذ کرافت چیست؟


ویژگی های مقوا پشت طوسی

مقوای پشت طوسی ویژگی های مختلفی دارد. یکی از این مشخصات، قابلیت چاپ بالای آن است؛ به همین دلیل در صنعت بسته بندی و کارتن سازی محبوبیت بسیاری دارد. در ادامه به برخی دیگر از مشخصات این نوع مقوا اشاره شده است:

  • به صورت دو نوع سخت و نرم عرضه میشود.
  • سطح شفافی دارد.
  • به صورت رول و شیت (ورق) تولید خواهد شد.
  • سطح رویی آن سفید و پشت آن طوسی است. 
  • مقاومت خوبی در مقابل پاره شدن دارد.

کاربردهای مقوای پشت طوسی کدامند؟

مقوای پشت طوسی کاربردهای مختلفی دارد؛ اما بر اساس آمار مختلف این نوع مقوا در صنعت جعبه سازی و لوازم التحریر بیشترین کاربرد را دارد. همانطورکه گفته شد ضخامت مقوا از دیگر کاغذها بیشتر است؛ به همین دلیل استفاده از آن در صنعت بسته بندی بیشتر است. همچنین این مقوا قابلیت چاپ بالایی دارد؛ پس برای چاپ و ساخت لوگو و برند روی کارتن یا جعبه محصولات بسیار ایده آل است. جعبه های کفش، جعبه شیرینی، دستمال کاغذی، جعبه کبریت و ... از جمله چندین کاربرد این نوع مقوا است.

چاپ گرافیکی هم از جمله کاربردهای مقوای پشت طوسی است. برای جلد کتاب ها و مجلات، بعد از طراحی جلد از این نوع مقوا جهت چاپ استفاده میشود. حتی از این محصولات برای طراحی کارت ویزیت گرافیکی و طراحی پوستر هم استفاده میکنند. هنرمندان و طراحی از کاغذ پشت طوسی برای ایجاد طرح ها، مدل های سه بعدی، دستورالعمل های هنری و ... کمک میگیرند. 

مقوا های پشت طوسی


مطالعه بیشتر: کلیشه چاپ چیست و چه کاربرد هایی دارد؟


مقوا پشت طوسی در چه سایز هایی تولید می شود؟

مقوا پشت طوسی در اندازه و ابعاد مختلفی تولید میشود برای نیازها و کاربردهای مختلف مناسب باشد. معمولا این نوع مقوا در سه اندازه استاندارد صنعتی، رول و سایز سفارشی تولید میشود. اندازه صنعتی همان مقواهایی است که در نوشت افزارها وجود دارند. 

مقواهای استاندارد صنعتی دارای اندازه مختلفی هستند که مهم ترین موارد آن شامل 75 در 105، 70 در 100 و 60 در 80 سانتیمتر خواهند بود. 

علاوه بر استاندارد صنعتی، این محصول در اندازه سفارشی و بر اساس نیاز مشتری آماده میشود. در این شرایط طول و عرض مقوا توسط خود خریدار تعیین میشود. البته این مقوا به صورت رول یا نوار هم عرضه میشود که در بخش های بعدی به صورت کاملتر به آن میپردازیم. 

انواع مقوای پشت طوسی موجود در بازار

در بازار انواع مختلفی از مقوای نوع پشت طوسی وجود دارد که عبارتاند از:

  • مقوای معمولی 
  • مقوای سنگی 
  • مقوا با روکش خاص 
  • مقوا با ویژگی های خاص

هر یک از انواع این مقوا دارای ویژگیهای و کاربردهای خاصی هستند. 

گرماژ مقوا پشت طوسی

گرماژ مقوا را به ازای وزن مقوا در هر متر مربع مشخص میشود و آن را بر اساس واحد گرم بر متر مربع «GSM» بیان میکنند. گرماژ مقواهای پشت طوسی در شرکت های مختلف متفاوت است. گرماژهای مقوای نوع پشت طوسی ممکن است بین 180 تا 500 گرم بر متر مربع متفاوت باشد. برای مثال اگر یک مقوا دارای گرماژ 200 باشد، یعنی وزن هر متر مربع از آن برابر ۲۰۰ گرم خواهد بود. 

مهمترین گرماژ مقوای پشت برابر 180، 230، 250، 300، 350، 400 و 450 است. مقدار گرماژ میتواند با توجه به نوع کاربرد و استفاده از آن متغیر باشد. هرچقدر گرماژ مقوا پشت طوسی بیشتر باشد، آن محصول از وزن و ضخامت بیشتری برخوردار است. معمولا از نمونه هایی که دارای گرماژ بالاتر هستند در صنایع جعبه سازی و بسته بندی کاربرد بیشتری دارد. البته در برخی از مقواهایی با گرماژ پایین هم برای تولید کارتن لمینتی استفاده میشود. 

مقوای پشت طوسی

رول مقوای پشت طوسی

مقوا پشت طوسی علاوه براینکه در سایزهای خاصی تولید میشود، به صورت رول هم وجود دارد. این نوع مقوا به دلیلی ویژگی های خاص خود بهصورت رول های پهن و بزرگ هم عرضه میشود. در واقع میتوان رول ها را برش داد و از آنها برای بسته بندی های مختلف استفاده کرد. 

استفاده از رول مقوا پشت طوسی میتواند برای بسته بندی های تجاری و صنعتی مناسب باشد؛ چراکه در این بخش ها به مقواهایی با سطح سخت و مقاوم نیاز است. رول های مقوا با گرماژ بالا و ضخامت زیاد تولید میشود تا در کاربردهای مختلف بتوان از آن استفاده کرد. 


مطالعه بیشتر: کارتن پلاست چیست؟


برندهای تولید کننده مقوا پشت طوسی

در اکثر موارد مقوا پشت طوسی به صورت وارداتی وارد کشور میشود. این نوع مقوا توسط کشورهای مختلفی مانند هند، اندونزی، کره جنوبی و چین تولید میشود و تحت عنوان برندهایی نظیر هانسول، پاندا، اژدها (کرده جنوبی) و کریشنا (هند) در بازار وجود دارد. البته در کنار برندهای خارجی، برخی از شرکت های داخلی هم اقدام به تولید این نوع مقوا کرده اند. برند اترک به عنوان یکی از بهترین برندهای مقوای نوع پشت طوسی داخلی شناخته میشود. 

جمع‌بندی

مقوا پشت طوسی یکی از مقواهای پرکاربرد در صنایع جعبه سازی و لوازم التحریر است. این نوع مقوا به صورت سطح شفاف سفید و پشت طوسی رنگ تولید میشود که سختی و مقاومت خوبی دارد. این محصول در دو  مدل رول و ورق در بازار وجود دارد. معمولا از مقواهای رول برای کاربردهای بسته بندی استفاده میشود؛ اما برای سایر کاربردها از حالت ورق بهره میگیرند.

اشتراک :
دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید
امتیاز:
captcha