با انواع کاغذ کرافت، ویژگی ها و کاربرد های آن آشنا شوید

  0
 1844

کاغذ کرافت یک نوع کاغذ صنعتی است که به دلیل ویژگی‌های خاص خود در بسیاری از کاربردهای صنعتی و تجاری مورد استفاده قرار می‌گیرد. کاغذ کرافت به دلیل ویژگی های محیط زیستی، قابلیت بازیافت و مقاومت در برابر رطوبت و گرما، گزینه ای مناسب برای بسته بندی و حمل محصولات متنوع است. این نوع کاعذ که در مصارفی همچون کیسه خرید، کارتن کادویی و بسته بندی مواد غذایی مورد استفاده قرار می گیرد، یک گزینه مناسب در صنعت چاپ و بسته بندی محسوب می شود. این کاغذ از الیاف چوب بازیافتی تولید شده و به کارگیری آن اقدامی موثر بر جلوگیری از اتلاف منابع طبیعی محسوب می شود. ما در این مقاله سعی داریم به طور کامل توضیح دهیم کاغذ کرافت چیست و مزایا و کاربرد های آن کدامند. بنابراین تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

منظور از کاغذ کرافت چیست؟

کاغذ کرافت (kraft paper)، یک نوع کاغذ با کیفیت است که از الیاف چوبی طبیعی، به‌ویژه الیاف چوبی بازیافتی، تهیه می‌شود. این کاغذ از الیاف بدون پردازش شیمیایی تولید می‌شود و از آن‌جایی که از الیاف طبیعی استفاده می‌کند، دارای رنگ قهوه‌ای یا قهوه‌ای تیره‌ای است. برای اینکه به سوال کاغذ کرافت چیست پاسخ دهیم، باید متوجه شوید که معنای آن کاغذی است که مقاومت بالایی دارد؛ پس ما با یک نوع کاغذ با استحکام بیشتری از کاغذ‌های عادی روبه‌رو هستیم.

کاغذ کرافت یک نوع کاغذ است که با فرایندی متفاوت از دیگر کاغذهای سفید عادی، ساخته می‌شود وباعث شده است مقاومت آن بیشتر شود و کاربرد آن نیز متفاوت باشد. برای تولید کاغذ کرافت، چوب استفاده شده توسط دمای بالا خمیر می‌شود و سپس طی یک فرایند تخمیر، بدست خواهد آمد که نتیجه آن باعث شده است تا این کاغذ بافت کاملا متفاوتی با کاغذهای عادی مورد استفاده در کتاب‌ها داشته باشد.

کاغذ کرافت به‌طور عمده برای مصارفی نظیر بسته‌بندی، ساختمان‌سازی، تزیینات دستی و کاربردهای صنعتی و هنری مورد استفاده قرار می‌گیرد. این کاغذ به دلیل خواص محیط زیستی و قابلیت بازیافت آن، توجه بسیاری از مصرف‌کنندگان را به خود جلب کرده است.

منظور از کاغذ کرافت چیست

آشنایی با تاریخچه تولید کاغذ کرافت

کاغذ کرافت در سال 1879 میلادی توسط کارل اف.دال (Carl F. Dahl) در دانزیگ (Danzig)، پروس (Prussia) آلمان اختراع شد. پنج سال بعد و در سال 1884 میلادی، پتنت  ایالت متحده با شماره 296935 ثبت شد و از سال 1890 در سوئد از این فناوری استفاده شد.  اختراع کوره بازیافت توسط جی.اچ.تاملینسون (G. H. Tomlinson) در اوایل دهه 1930 یک مرحله بسیار مهم در پیشرفت فرآیند کاغذ کرافت محسوب میشد. از آنجایی که این کوره امکان استفاده مجدد از مواد شیمیایی غیر آلی مورد استفاده در فرآیند کاغذ کرافت را فراهم کرد، در دهه 1940 میلادی، فرآیند کاغذ کرافت فرآیند سولفیت را به عنوان روش اصلی تولید خمیر چوب جایگزین کرد.

معرفی ویژگی ها و مشخصات کاغذ کرافت

در ابتدای این مطلب اشاره‌ای به این موضوع داشتیم که کاغذ کرافت ویژگی‌های منحصر به فردی دارد که آن را از دیگر کاغذ‌ها متفاوت می‌کند. این ویژگی‌ها عبارت‌اند از:

  • مقاومت بسیار بالا در مقایسه با کاغذ معمولی: از آنجایی که این کاغذ از الیاف چوب بازیافتی ساخته شده است، مقاومت بالایی در برابر رطوبت، سایش و پارگی دارد.
  • انعطاف پذیر بودن؛
  • بازیافت پذیر بودن؛ از آنجایی که کاغذ کرافت از الیاف چوب بازیافتی ساخته می شود، قابل بازیافت است. 
  • قیمت مناسب؛
  • طراحی زیبا؛
  • گزینه ایده آل برای بسته بندی: از آنجایی که کاغذ کرافت از استحکام بالایی برخوردار است، در بسته بندی محصولات مختلف، به ویژه مواد غذایی مورد استفاده قرار می گیرد.

منظور از خمیر کاغذ کرافت چیست؟

خمیر کاغذ کرافت یک ماده آماده‌ی استفاده است که برای ساختن کاغذ کرافت به کار می‌رود. کاغذ کرافت از خمیر هر نوع چوبی بدست می‌آید، اما بهترین نوع این محصول، از خمیر چوب بامبو و درخت گردو ساخته می‌شود. اگر می‌خواهید بدانید که پروسه ساخت خمیر کاغذ کرافت چیست باید بگوییم که در ساخت این نوع از کاغذ، از یک روش متفاوت برای خمیر آن استفاده می‌شود که حاوی لینگین نیست و همین باعث می‌شود تا محصول نهایی ضخیم‌تر باشد و تمامی ویژگی‌های یک کاغذ خوب را بدست آورد.

فرآیند تولید کاغذ کرافت چگونه است؟

فرآیند ساخت کاغذ کرافت با جمع‌آوری و آماده‌سازی مواد اولیه آغاز می‌شود. این مرحله شامل استخراج الیاف چوب بازیافتی یا الیاف چوبی طبیعی، آب، و مواد افزودنی مانند چسب‌ها و رنگ‌هاست. سپس الیاف چوبی به روش‌های مکانیکی یا شیمیایی آسیاب و خرد می‌شوند تا یک ماده پوشاننده و آبسان ایجاد شود. این ماده سپس به یک مخلوط مایع تبدیل می‌شود که به آن خمیر کاغذ یا پالپ می‌گویند. خمیر کاغذ به روش‌های مختلفی مانند فرآیند کاغذ‌سازی مکانیکی یا شیمیایی تولید می‌شود. در نهایت، ورقه‌های کاغذ تولید شده تحت فشار و دما به هم چسبانده می‌شوند و پس از خشک شدن، به شکل نهایی کاغذ کرافت تولید می‌شوند که از آن برای بسته‌بندی، چاپ، یا سایر کاربردهای صنعتی و هنری استفاده می‌شود.

کاربرد کاغذ کرافت در صنایع گوناگون

کاغذ کرافت یکی از پر کاربرد‌ترین‌ کاغذها در تمامی صنایع از جمله صنعت کارتن سازی به شمار می‌رود که احتمالا شما هم انواع آن را در محیط پیرامون خود دیده‌اید. از آنجایی که این نوع محصول، از تنوع بسیار زیادی برخوردار است، کاربرد آن نیز در طیف وسیع‌تری قرار خواهد گرفت. از مهم‌ترین موارد استفاده این محصول عبارت‌اند از:  

  • کارتن‌های حمل اجناس و کالاها از این نوع کاغذ ساخته می‌شوند.
  • از آن برای کیسه‌های بسته بندی محصولات غذایی استفاده می‌شود.
  • مقوا و پوشه‌ها از کرافت تولید می‌شوند.
  • استفاده از آن برای جعبه‌های کادویی مرسوم است.
  • تولید ساک‌های دستی برای خریدهای روزمره با این کاغذ انجام می‌شود.
  • استفاده از آن به عنوان یک کیسه حمل برای پوشاک رایج است.
  • کارت عروسی و ویزیت از این کاغذ تولید می‌شود.
  • منوهای رستورانی و بیمارستانی تولیدشده از این کاغذ هستند.
  • کارت‌های تبلیغاتی رستوران‌ها از جنس کرافت هستند.

 انواع کاغذ کرافت کدامند؟

با توجه به این موضوع که کاربرد‌های این نوع کاغذ بسیار هستند، باید انواع مختلفی از آن وجود داشته باشد. از این رو در ادامه برایتان خواهیم گفت که انواع کاغذ کرافت چیست؟

این محصول به دلیل ضخامت و مقاوم بودن، مورد استفاده قرار می‌گیرد. در فرایند ساخت این نوع از کاغذ، از یک معیار به نام گرماژ استفاده می‌شود که عددی بین 30 تا 500 است. هرچه گرماژ بالاتر باشد، مقاومت و ضخامت کاغذ کرافت نیز بیشتر است. در ادامه برخی از انواع کاغذ کرافت را مشاهده می‌کنید:

  • نازک‌ترین سایز کاغذ کرافت که در دمایی بین 30 تا 70 ساخته می‌شود، به عنوان یک نوع کاغذ باطله محسوب می‌شود و از آن در منوهای بیمارستان که مصرف بالایی دارند استفاده می‌شود. در رستوران‌ها و ساندویچی‌ها نیز این مدل از کاغذ کرافت را مشاهده کرده‌اید که با آن ساندویچ‌ها را دورپیچ می‌کنند.
  • دومین نوع کاغذ کرافت در گرماژ بین 70 تا 140 ساخته می‌شود که ضخامت آن بالاتر است و برای تولید ساک‌های دستی کاغذی و جعبه‌های کادویی و... استفاده می‌شود.
  • سومین نوع کاغذ کرافت در گرماژ بالای 200 ساخته می‌شود که از آن برای کارتن‌های حمل وسایل و میوه‌ها استفاده می‌شود و ضخامت آن بسیار بالا است.

علاوه بر سایز و ضخامت این محصول، انواع مختلف این کاغذ همچون هندی، روسی، آلمانی و ایرانی نیز تولید می‌شوند که هرکدام ویژگی‌های مختص به خود را دارند.


مطالعه بیشتر: آشنایی با انواع ورق کارتن سازی


بهترین برند های تولیدی کاغذ کرافت کدامند؟

انواع کاغذ کرافت توسط تولید کنندگان گوناگونی در ایران و جهان تولید و عرضه می شوند. از تولید کنندگان ایرانی که با کیفیت ترین نوع این کاغذ را تولید می کنند، می توان به برند های پیشگام، پارس و تبریز و از برترین تولید کنندگان خارجی نیز می توان به برند های زیر اشاره کرد:

  • شولرز (Schoellershammer)
  • لی اند می (Lee And Man)
  • دایهان (Daehan)
  • مارینسکی (Marinsky)
  • یاش (Yash)
  • فونیکس (Phoenix)

جنس کاغذ کرافت تولید شده توسط این برند ها از مرغوبیت بالایی برخوردار بوده و می توان در مصارف گوناگون از آنها استفاده کرد.

کاغذ کادو کرافت چیست؟

کاغذ کادو کرافت یک نوع ویژه از کاغذ است که برای بسته‌بندی هدایا و تزئین آن‌ها استفاده می‌شود.کاغذ کرافت با وجود اینکه یک کاغذ ضخیم برای استفاده‌های سنگین است، اما دارای زیبایی منحصر به فردی است که باعث شده است از آن برای کادو‌ها و مناسبت‌های خاص نیز استفاده شود. این کاغذ معمولاً در طرح های مختلف و چاپ‌های زیبا مورد استفاده قرار می‌گیرد. با انتخاب کاغذ کادو کرافت، افراد می‌توانند نه‌تنها هدایای خود را با زیبایی بسته‌بندی کنند، بلکه به حفظ محیط‌زیست نیز کمک خواهند کرد.

کاغذ کرافت چیست

کاغذ کرافت معمولی دارای یک رنگ قهوه‌ای چشم نواز است که روی آن نوشته‌ها و طرح‌های زیبایی چاپ می‌شود و از آن می‌توان برای جعبه‌های کادویی و جعبه‌های گل استفاده کرد. همچنین از کاغذ کرافت با گرماژ بین 30 تا 70 می‌توان برای بسته بندی کادو‌ها نیز استفاده کرد. کادو‌هایی که با این کاغذ، کادوپیچ می‌شوند یک تم کلاسیک و خاص به خود می‌گیرند که هدیه شما را بسیار با ارزش‌تر نشان خواهد داد.


خدمات چاپ روی کارتن


سوالات متداول

با توجه به این موضوع که ممکن است سوالاتی در مورد این نوع از کاغذ در ذهن داشته باشید و در این مطلب به آن‌ها پاسخ نداده‌ایم، می‌توانید سوالات خود را در بخش نظرات با ما به اشتراک بگذارید تا اطلاعات تکمیلی را دریافت کنید. با این حال در ادامه برخی از متداول‌ترین سوالات را پاسخ داده‌ایم:

آیا کاغذ کرافت ضدآب است؟

هیچ کاغذی به طور کامل ضد آب نیست و در نهایت توسط آب از بین خواهد رفت؛ اما کاغذ کرافت مقاومت بسیار بالایی در مقابل آب دارد و می‌تواند زمان قابل توجهی را در برابر آب دوام آورد.

کاغذ کرافت چه رنگ هایی دارد؟

رنگ اصلی کاغذ کرافت، قهوه‌ای است؛ اما رنگ‌های سفید، سیاه، روشن و کرم آن نیز موجود هستند؛ البته ر رنگ‌های دیگری مانند قرمز، آبی و بنفش و... نیز تولید می‌شوند که شما با توجه به سلیقه خود می‌توانید رنگ مورد نظرتان را انتخاب کنید.

اشتراک :
دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید
امتیاز:
captcha