ورق سینگل فیس و کاربرد آن در صنایع کارتن سازی

 1214

در این مقاله به این پرسش پاسخ می‌دهیم که ورق سینگل فیس چیست و به چه کار می‌آید. آشنایی با انواع آن و موارد استفاده از آن‌ها قسمت دیگر این مقاله است که می‌تواند برای افراد شاغل در صنایع کارتن‌سازی و علاقمندان این حوزه مفید باشد. تا پایان با ما همراه باشید.

ورق سینگل فیس (ورق دولایه) چیست؟

سینگل فیس عبارتی است که شاید فقط افرادی که به‌ صورت تخصصی با صنایع کارتن‌سازی ارتباط دارند آن را شنیده باشند. این ورق‌ها در واقع همان کارتن‌های شیارداری هستند که به ‌وسیله چسباندن یک لایه مسطح به یک لایه مواج ساخته می‌شوند. نمای جانبی یک ورق سینگل فیس به شکل یک لای موج‌دار است.

ورق سینگل فیس - ورق دولایه

ورق‌های سینگل فیس که یکی از انواع ورق های کارتن هستند، در صنایع بسته‌بندی کاربری گسترده‌ای دارند؛ زیرا هم بسیار انعطاف‌پذیرند و هم در قیاس با کارتن‌های معمولی در برابر آسیب‌های خارجی مقاوم‌تر هستند. شیارها و موج‌های بر روی ورق نیز از ورود رطوبت به داخل کارتن جلوگیری می‌کنند. این ویژگی برای محصولات غذایی، دارویی و هر نوع محصولی که نیاز است برای زمانی طولانی خشک و سالم بماند یا در هنگام جابه‌جایی و حمل‌ونقل آسیب کمتری ببیند، نمود بیشتری پیدا می‌کند. همچنین می‌توان بر روی لایه مسطح ورق‌های سینگل فیس انواع چاپ و کارهای تبلیغاتی را انجام داد. این ورق ها از پرکاربردترین ورق هایی هستند که هر شرکت کارتن سازی از آن استفاده می کند.

انواع ورق سینگل فیس

انواع مختلفی از این نوع ورق ممکن است در بازار وجود داشته باشد ولی ورق‌های سینگل فیس به دو نوع عمده و اصلی دسته‌بندی می‌شوند: سینگل فیس‌های صفحه‌ای و سینگل فیس‌های رولی. سینگل فیس‌های رولی به علت ویژگی‌های خاص‌شان کاربری بیشتری نسبت به سینگل فیس صفحه‌ای دارند.

انواع ورق سینگل فیس

سینگل فیس‌های صفحه‌ای

سینگل فیس‌های صفحه‌ای که نام دیگرشان شیت‌های سینگل فیس است بیشتر برای تقسیم فضا در جعبه‌های بسته‌بندی کاربری دارند. صنایع تولیدی، کارگاه‌های بسته‌بندی محصولات، واحدهای خدماتی و بازرگانی و... جاهایی هستند که بنا به ضرورت و اقتضا از این نوع ورق‌ها استفاده می‌کنند.

سینگل فیس‌های رولی

علاوه بر تمامی موارد ذکرشده در بالا برای شیت‌های سینگل فیس، سینگل فیس‌های رولی کاربردهای دیگری هم دارند. این ورق‌ها برای محافظت از انواع محصولات در سایزهای مختلف بزرگ و کوچک و همچنین محصولاتی که شکل منظمی ندارند گزینه بهتری هستند. همچنین در حمل‌ونقل وسایل و ابزار ساختمان‌سازی مانند درب و پنجره‌ها هم کاربرد فراوانی دارد.
این کارتن‌ها حتی می‌توانند در خیلی از موارد جانشین پلاستیک شوند؛ به‌ عنوان مثال به جای پلاستیک‌های حباب‌دار در کارتن‌های پستی و بسته‌بندی می‌توان از سینگل فیس‌های رولی جهت محافظت از وسایل استفاده کرد.

موارد استفاده از ورق سینگل

انعطاف‌پذیری بالا ویژگی بارز ورق سینگل فیس است. در نتیجه می‌توانید این ورق‌ها را دور کالای مورد نظر بپیچید تا به آن ضربه و آسیب وارد نشود. کاربرد دیگر این ورق‌ها برای تقسیم فضاست، خصوصاً درون جعبه‌های کارتنی. در بسیاری از مواقع لازم است که برای استفاده بهینه و حداکثری از فضای داخل کارتن آن را تقسیم‌بندی کنید. همچنین باید این تقسیم‌بندی به صورتی انجام شود که آنچه درون جعبه است محافظت شود. محتوایی که ممکن است ماده‌ای آسیب‌پذیر یا کالایی شکستنی باشد، یا هر چیزی که نیاز به محافظت دارد. همچنین از ورق‌های سینگل فیس در تولید کارتن‌های لمینتی استفاده می‌شود. برای این کار لایه لمینت‌شده را روی ورق سینگل فیس قرار می‌دهند و سپس عمل دایکات انجام می‌شود. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره دایکات، می‌توانید مقاله پارت کارتن درباره ساخت کارتن دایکاتی را مطالعه کنید.

موارد استفاده از ورق سینگل

جمع‌بندی

در این مطلب بررسی کردیم که ورق سینگل فیس چیست و با انواع و کاربردهای آن آشنا شدید. متوجه شدید که این نوع ورق‌ها کاربرد بسیار گسترده‌ای دارند و به علت خصوصیت‌هایی که دارا هستند می‌توانند جایگزین محافظ‌های پلاستیکی در بسته‌بندی‌های کارتنی شوند. ممانعت از ورود رطوبت به درون بسته‌بندی‌ها و همچنین قابلیت چاپ و طراحی بر روی آن‌ها، از ویژگی‌های بارز ورق‌های سینگل فیس هستند. برای آشنایی با انواع چاپ روی کارتن مانند چاپ افست روی کارتن می‌توانید سایر مقالات پارت کارتن را مطالعه کنید. 

اشتراک :