قالب دایکات چیست؟ + انواع و کاربردها

  0
 1332

در مشاغل صنعتی برای تولید کردن جعبه، کارتون اشکال هندسی یا طرح زدن روی مواد مختلف، از دستگاه‌های دایکات یا همان ماشین برش قالب استفاده می‌شود. به عنوان مثال تولید انبوه یک طرح خاص کارتن توسط نیروی انسانی، کاری زمان‌بر است و احتمال خطای بالایی دارد؛ اما با استفاده از دستگاه‌های برش، این کار سریع‌تر و با خطای کمتری انجام می‌شود. 

با این توضیح مختصر شما را به طور کلی با کاربرد دستگاه دایکات آشنا کردیم تا بتوانید به صورت مفصل در مورد این موضوع توضیح دهیم که قالب دایکات چیست؟ با ما همراه باشید تا با این جز از دستگاه دایکات به صورت کامل آشنا شوید.

ماشین برش قالب

قالب دایکات چیست؟

دستگاه‌های دایکات برای ایجاد طرح روی محصول، از قالب‌های مختلفی استفاده می‌کنند. قالب‌های دایکات جنس و شکل‌های مختلفی دارند که با توجه به نوع محصول و طرح مورد نظر انتخاب می‌شوند. حتی دستگاه‌های دایکات این قابلیت را دارند که یک قالب اختصاصی روی آن قرار داده شود. در واقع می‌توان گفت با یک دستگاه دایکات، می‌توان از انواع قالب‌ها استفاده کرد.

کاربرد قالب سازی دایکات

نقش قالب‌های دایکات در ایجاد طرح یا برش مواد است. هر یک از انواع قالب‌های دایکات، ویژگی خاص و منحصر به فردی دارند. خم کردن، طرح گذاری، پیچاندن، ایجاد اشکال توخالی و فرم دادن به رول از جمله این ویژگی‌های انواع این وسیله است. 

حوزه‌های مختلف صنعت از جمله صنعت کارتن سازی از این ابزار برای ایجاد طرح و برش دقیق در محصولات خود استفاده می‌کنند. به عنوان مثال در تولید کفش، قالب دایکات به ایجاد طرح و برش پارچه و چرم در تعداد بالا کمک می‌کند. همچنین این وسیله در ایجاد طرح‌ها و الگوها روی هرگونه موادی، در تعداد انبوه کاربرد دارد.

انواع قالب دایکات

حال که متوجه شدید قالب دایکات چیست، می‌خوایم در مورد انواع آن نیز اطلاعاتی را در اختیارتان قرار دهیم. این محصول انواع مختلفی دارد. از نام هرکدام می‌توان روش برش را متوجه شد؛ در ادامه با انواع این قالب‌ها و ویژگی‌های هرکدام آشنا می‌شوید.

قالب تخت

جنس بیشتر قالب‌های دایکات تخت، از جنس فولاد است. به همین علت به آن قالب فولادی نیز گفته می‌شود. یکی از مزیت‌های قالب فولادی، امکان برش دادن اجسام ضخیم است. این قالب‌های تخت، می‌توانند برش‌های دقیق را روی مواد ایجاد کنند. یکی از نقاط ضعف قالب‌های تخت این است که سرعت بسیار کمی دارند. برای همین استفاده از آن‌ها در پروژه‌های بزرگ که محدودیت زمان رکن اصلی کار است، توصیه نمی‌شود. از این قالب برای سفارشات با حجم کم و موادی که برای برش نیاز به انحنا و خمیدگی ندارند استفاده می‌شود. 

قالب دوار یا چرخشی

این نوع قالب استوانه‌ای شکل است که روی آن تیغه‌های برجسته وجود دارد. قالب‌های دوار با چرخش، اشکال را روی مواد ایجاد می‌کنند. قالب‌های دوار علاوه بر برش، می‌توانند مواد را لمینت کنند. موارد زیر از جمله مزیت‌های قالب‌های دوار است:

  • سرعت برش با کمک این نوع قالب بالا است. به همین علت این قالب برای سفارشات با حجم بالا بسیار مناسب است.
  • این نوع قالب امکان برش با دقت بسیار بالا نسبت به قالب‌های تخت ایجاد می‌کند.
  • با کمک قالب استوانه‌ای می‌توان همزمان برش، سوراخ کردن و لمینت را انجام داد بدون آنکه این تغییرات در لایه پشتی مواد به وجود آید.

اما قالب‌های استوانه‌ای دارای معایبی نیز هستند. این نوع قالب‌ها نسبت به قالب‌های تخت، گران‌تر و هزینه نگهداری بالاتری دارند. به خاطر هزینه‌های بالای این نوع قالب، استفاده از آن در مواردی که حجم تولید، بسیار زیاد است، توصیه می‌شود. علاوه بر آن باید در نظر داشت این نوع قالب، برخلاف قالب‌های تخت نمی‌توانند مواد با ضخامت بالا را برش دهند.

قالب دایکات چیست

قالب‌های لیزری

در این نوع قالب به جای استفاده از صفحه‌های فولادی برجسته، از لیزر برای برش استفاده می‌شود. نور لیزر به راحتی می‌تواند اجسام را در شکل‌های دلخواه برش دهد. بزرگترین مزیت قالب‌های لیزری این است که بدون نیاز به تیغه‌های فولادی، می‌توانند مواد را برش دهند. از این نوع قالب، برای برش مواد انعطاف‌پذیر استفاده می‌شود.

یکی از معایب این نوع برش این است که امکان از بین رفتن برخی از انواع چسب‌ها و مواد در محصول بر اثر لیزر وجود دارد. همچنین از این نوع قالب نمی‌توان برای برش مواد ضخیم و چند لایه استفاده کرد.


سفارش کارتن دایکاتی


کلام آخر

در این متن با انواع قالب دایکات آشنا شدید و متوجه شدید که قالب دایکات چیست . قبل از انتخاب نوع قالب باید چند نکته را در نظر داشته باشید و بر اساس آن، نوع قالب را انتخاب کنید. قبل از خرید لازم است که ابتدا ببینید ضخامت، تعداد محصول و حداکثر سرعت و زمانی که برای برش محصول در نظر دارید چقدر است؛ بر این اساس می‌توانید یک قالب مناسب با نیاز خود تهیه کنید.

اشتراک :
دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید
امتیاز:
captcha