آشنایی با چاپ لمینت و کاربردها و مزایای آن

  0
 900

چاپ لمینت چیست؟

لمینت یک ورق یا غشای بسیار نازک است که پس از فرآیند چاپ به بروشور شما اعمال می‌شود. این ورق محافظت بیشتری را برای بروشور شما فراهم می‌آورد و همچنین کیفیت آن را به شکل بالایی فراهم می‌کند. هم‌چنین شما می‌توانید از بروشور خود در برابر علامت‌گذاری‌ها، لک و چروک به راحتی محافظت کنید و به‌طور کلی از استرس پاره شدن آن توسط خود و یا به دست مشتریان رهایی یابید. چاپ لمینت واقعا به جزوه‌های چاپ شده شما استحکام می‌دهد بدون اینکه چیزی از طراحی زیبای آن‌ها کم کند.

در چاپ لمینت مقوای چاپ‌شده (پوستر چاپ‌شده) را به وسیله دستگاه چاپ افست و با چسب سیلیکات (ممکن است از چسب چوپ هم استفاده شود) بر روی کارتن می‌چسبانند و بعد از این مرحله فرایند تولید روی مقوا  آغاز می‌شود. به این تکنیک به دلیل اینکه مقوای چاپ شده روی ورق کارتن را می‌پوشاند لمینت می‌گویند.

چاپ لمینت چیست

انواع چاپ لمینت

فرآیندهای لمینت مختلفی، بسته به نوع مواد لمینت وجود دارد. مواد مورد استفاده در ورقه‌ها بسته به‌نوع فرایندها و شی مورد لمینت می‌تواند یکسان یا متفاوت باشد،. یک نمونه از انواع لمینت با استفاده از مواد مختلف، می‌تواند یک لایه از غشای پلاستیکی "لمینت" در هر طرف ورقه‌ی شیشه‌ای باشد.

شیشه‌های جلو اتومبیل معمولا توسط لمینت یک غشای پلاستیکی سخت بین دو لایه شیشه ساخته می‌شوند. این برای جلوگیری از جدا شدن شیشه یا شکستن آن است. تخته سه لا یک مثال معمول از لمینت با مواد یکسان است که با استفاده از همان ماده در هر لایه استفاده می‌شود. چوب های چسبان و لایه ای در صنایع ساخت و ساز برای ساخت تیرهای چوبی، گلوله، با اندازه‌های بزرگتر و قوی‌تر می‌توانند استفاده شوند. راه دیگری برای لمینت کردن نوارهای چوبی از طریق کنترل کیفیت است.

تجهیزات الکتریکی مانند ترانسفورماتورها و موتورها به طور کلی از لمینت فولادی استفاده می‌کنند تا هسته کویل‌هایی که برای تولید میدان مغناطیسی ساخته می‌شوند. دوام لایه‌های نازک به دلیل جریان‌های گردابی کاهش می‌یابد.

1. انواع لمینت بر اساس فشار مورد استفاده

(الف) لمینت با فشار بالا (HPL):
لمینت فشار‌بالا با‌اتصال کاغذ دیواری با‌فشار بالا به کاغذ کرافت تولید می‎شود. آن‌ها در‌هنگام ساخت مبلمان به‌وسیله نجار توسط تخته سه لا و MDF ثابت می‌شوند. لمینت فشار بالا بسیار با‌دوام است و می‌تواند بارهای سنگین را به‌راحتی بارگیری کند.
(ب) لمینت با فشار پایین (LPL):
در لمینت فشار پایین، کاغذ تزئینی در رزین ملامین خیس می‌شود و سپس کاغذ روکش‌شده به‌طور مستقیم به تخته خرده چوب یا تخته فیبر (MDF و HDF) با‌فشار کم اتصال می‌یابد.

2. انواع لمینت بر اساس ضخامت

(الف) ورق‌های منظم لمینت:
ورقه‌های منظم لمینت دارای ضخامت 8 تا 1.5 میلی‌متر هستند. این ورق‌ها توسط نجارها برای مواد زیرلایه‌ای مانند تخته سه‌لا با‌استفاده از چسب‌های معمولی مانند Fevicol می‎چسبند.
(ب) ورقه‌های فشرده لمینت:
ورق‌های کامپکت لمینت دارای ضخامت 3 تا 30 میلی‌متر می‌باشند. این ورقه‌ها خودپرداز هستند و از این‌رو لازم نیست که به‌چوب یا سایر مواد چسبانده شوند. سمت بالا و پایین ورق‌ها دارای سطوح تزئینی است.

3. انواع لمینت بر اساس کاربرد

(الف) لمینت تزئینی:
لمینت تزئینی ورق‌های سخت با حدود اندازه 1میلی‌متر هستند و به‌طور گسترده‌ای مورد‌استفاده قرار می‌گیرند تا ظاهری زیبا به وسیله‌ها دهند. آن‌ها معمولا برای تزئین و محافظت از مبلمان چوبی مورد استفاده قرار می‌گیرند. لمینت تزئینی در طیف گسترده‌ای از رنگ‌ها، طرح‌ها و بافت‌ها تولید می‌شوند. آن‌ها به‌طور کلی در مناطق مسکونی برای ایجاد ظاهر تزئینی زیبا استفاده می‌شوند.
(ب) لمینت صنعتی:
لمینت صنعتی دارای قدرت بالاتر، مقاومت بیشتری در برابر خراشیدن و پاره شدن دارند. آن‌ها هم‌چنین مقاوم در برابر آتش، باکتری و مواد‌شیمیایی مقاوم هستند. آن‌ها در صنایع و بیمارستان‌ها کاربرد فراوانی دارند. صفحات چاپی با استفاده از ورقه‌های صنعتی ساخته می‌شوند.

4. انواع لمینت بر اساس سطح تکمیل

(الف) ورقه های جامد رنگی:
این‌ها رایج‌ترین نوع لمینت هستند. معمولا در حمام و آشپزخانه استفاده می‌شوند.
(ب) سطح صیقلی:
یک سطح تکمیل صیقلی و براق وجود دارد و اغلب می‌توانید مبلمان را با چشم‌انداز بیشتری برجسته کنید. این بیشتر در رستوران‌ها، هتل‌ها و صنایع استفاده می‌شود.
(ج) سطح مات:
این سطح تکمیل اثری "مات" بر‌روی سطح ایجاد می‌کند. این معمولا در شرکت‌های بزرگ مانند دفاتر تجاری حرفه ای استفاده می‌شود که در آن ظاهر ظریف اما شیک مورد نظر است.
(د) لمینت دارای بافت:
ورقه‌های بافتی طراحی شده‌اند تا بتوانید الگو یا بافتی که در کاغذ چاپ شده است را به‌راحتی احساس کنید. به طور کلی مواد طبیعی مانند چوب، سنگ‌های طبیعی، چرم، فلزات، و غیره آن‌ها اثری واقع بینانه به مبلمان می‌دهند. آن‌ها اغلب برای روکش و کفپوش دیوار استفاده می‌شوند.
(ط) لمینت خرده چوب:
ورقه‌های چوبی به‌گونه ای طراحی شده‌اند که زیبایی مانند چوب واقعی ایجاد می‌کنند. آن‌ها به‌طور گسترده‌ای برای کفپوش استفاده می‌شوند. ورقه‌های خرده چوب در طرح‌های مختلف از‌جمله تخته‌های چوب و هم‌چنین چوب نرم در دسترس هستند.
(ظ) لمینت فلزی:
لمینت فلزی سطح و ظاهری فلزی ایجاد می‌کند. ورقه فلزی ایده‌آل برای بخش تجاری و هم‌چنین مسکونی هستند. آن‌ها در دفاتر، ساختمان‌های شرکت‌های بزرگ، نمایشگاه‌ها و غیره استفاده می‌شوند.
(و) لمینت چرم:
لمینت چرم، ظاهری چرمی ایجاد می‌کند. ورقه‌های چرمی در کابینت‌ها و دیگر عناصر مانند مبلمان استفاده می‌شوند.

5. انواع لمینت بر اساس ویژگی های پیشرفته

(الف) لمینت مقاوم در برابر آتش:
از رزین مخصوص مقاوم در‌برابر آتش برای ساخت این ورقه‌ها استفاده می‌شود. لمینت ضدآتش معمولا برای دکوراسیون داخلی و کاربردهای مقاوم در برابر آتش، مانند صنعت، فرودگاه‌ها، بیمارستان‌ها، موسسات و بانک‌ها، آشپزخانه و غیره استفاده می‌شود.
(ب) لمینت ضد باکتری:
در بیمارستان‌ها و رستوران‌هایی که بهداشت مهم‎ترین اصول است، این ورقه‌ها به‌طور گسترده‌ای مورد استفاده قرار می‌گیرند. ورقه ضد باکتری مقاوم در برابر رشد باکتری‌ها و پاتوژن‌ها است.
(ج) لمینت UV در فضای باز:
ورقه‌های UV در فضای باز برای ساخت تابلوهای تبلیغاتی استفاده می‌شود.
(د)لمینت برش الکترواستاتیک:
ورقه‌های الکترواستاتیک معمولا در مونتاژ الکترونیکی، محیط‌های گرد و غباری برای ساخت صفحات مدار و دیگر زمینه های کاری مانند بیمارستان‌ها، دفاتر و آزمایشگاه‌های پزشکی استفاده می‌شوند.

مزایای چاپ لمینت

  • دوام مواد چاپ را افزایش می‌دهد، به‌طوری که آن‌ها می توانند مکررا استفاده شوند.

  • لایه‌گذاری با چاپ لمینت سبب محافظت در برابر اثر انگشت و لکه‌ها، چربی‌ها،  چین و چروک‌ها، سایش‌ها به‌علاوه روغن، گریس، خاک، رطوبت و سایر آلاینده‌ها می‌شود.

  • لایه سازی با افزایش رنگ جوهر ظاهر چاپ را بهبود می‌بخشد. این یک دید حرفه ای‌تر ایجاد می‌کند و توجه بیشتری را به خود جلب می‌کند.
  • استحکام  به‌وجود می ‌آورد، و باعث ایجاد کیفیت و دوام بیشتری می‌شود.
  • کاملا شفاف است و چاپ را به‌هیچ وجه تحت تاثیر قرار نمی‌دهد.
  • هزینه معقولی دارد. هم‌چنین، به‌دلیل اینکه لایه‌سازی طول عمر مواد چاپی را افزایش می‌دهد، موجب صرفه‌جویی در هزینه چاپ مجدد می‌شود.

موارد استفاده از چاپ لمینت

چاپ لمینت در صنایع گوناگونی از جمله صنعت کارتن سازی کاربرد دارد. برخی از کاربردهای محبوب‌ دیگر عبارت‌اند از ...

  • رستوران و نوار منوها
  • کتاب‌ها و صفحات
  • مجموعه بسته‌های تبتی
  • کارت‌های بازرگانی
  • بخش های آموزشی 
  • چک لیست
  • نقشه‌ها، نمودار‌ها 
  • موارد تبلیغاتی و فروش
  • لیست قیمت‌ها
  • عکس و کارت

محصولات کاغذی لمینت روی عکس‌ها می‌توانند مانع از تکه تکه شدن، آسیب دیدن در‌مقابل آب، چروک شدن، رنگ و لکه دار‌شدن، خراشیده‌شدن، روغنی‌شدن و یا اثر انگشت شوند. کارت‌های شناسایی و کارت‌های اعتباری تقریبا همیشه با غشای پلاستیکی لمینت می‌شوند. جعبه‌ها و دیگر ظروف نیز با‌استفاده از پوشش UV پوشش داده می‌شوند. لمینت نیز در مجسمه‌سازی با‌استفاده از چوب یا رزین استفاده می‌شود.


مطالعه بیشتر: همه چیز در رابطه با کارتن لمینتی


انواع چاپ لمینت

اشتراک :
دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید
امتیاز:
captcha