جعبه هارد باکس (جعبه سخت) چیست؟ مزایا و کاربرد های آن کدامند؟

  0
 1571

دنیای ساخت کارتن و جعبه همانند هر صنعت دیگری در دنیا همواره در حال دگرگونی و پیشرفت بوده است. کارتن های متنوعی با ابعاد، اشکال و جنس های مختلف در حال تولید هستند که هر کدام نیاز خاصی از بشر را تامین کرده و مزایای خاص خودشان را دارند. جعبه هارباکس (جعبه سخت) نیز یکی از محبوبترین جعبه هایی است که امروزه کاربرد های بسیار زیادی داشته و توسط انواع کسب و کار ها به کار گرفته می شوند. با توجه به کاربرد گسترده و اهمیت بالای آن در محافظت از اجناس، استفاده از جعبه‌های هاردباکس بسیار ضروری است. این جعبه‌ها، با ساختار مقاوم و محکم خود، امکان حمل و نقل اجناس را به صورت ایمن فراهم می‌آورند و از خطراتی همچون خرابی، آسیب، یا خسارت به محتویات در طی جابجایی یا انبارداری جلوگیری می‌کنند.

همچنین، استفاده از جعبه‌های هاردباکس به منظور بسته‌بندی و انبارداری اجناس، از لحاظ محیط زیست نیز تاثیرات مثبتی دارد، زیرا این نوع جعبه‌ها از مواد بازیافتی ساخته می‌شوند و می‌توانند پس از استفاده مجدداً بازیافت شوند. به طور کلی، استفاده از جعبه‌های هاردباکس، علاوه بر تأمین ایمنی و حفاظت از اجناس، به مدیریت موثر منابع و حفظ محیط زیست نیز کمک می‌کند.

وقتی صحبت از هدیه دادن به افراد مهم زندگی می‌شود در ذهن هر فرد این طور تصور می‌شود که یک هدیه با ارزش و با بسته‌بندی خاص می‌تواند گزینه مناسبی باشد. جدا از هدیه دادن در بسیاری موارد که بسته بندی محصول مناسب نیست، از جعبه هاردباکس استفاده می‌شود. از طرفی دیگر، به دلیل آنکه سالم ماندن یک محصول از تولید در کارگاه‌های تولیدی و یا کارخانه یا شرکت کارتن سازی تا زمانی که به دست مشتری برسد یک هدف سازمانی به حساب می‌آید، بسته بندی مناسب می‌تواند سهم بزرگی در رسیدن به هدف باشد. در ادامه این مقاله، به طور کامل با جعبه هاردباکس و کاربرد های آن آشنا شوید.

جعبه هارد باکس چیست؟

در پاسخ به این سوال که جعبه هاردباکس چیست باید گفت این جعبه همانطور که از نامش مشخص است، به جعبه‌ سخت چند لایه محکمی گفته می‌شود که علاوه بر زیبایی ظاهری، از محصول داخل جعبه محافظت بیشتری می‌کند و مناسب محصولاتی است که همانطور که پیشتر گفتیم، علاوه بر اهمیت زیبایی، سالم ماندن آن نیز حائز اهمیت باشد. در ادامه به ویژگی هارد باکس‌ها، انواع و کاربرد آن‌ها خواهیم پرداخت.

طرز ساخت هارد باکس

ویژگی‌های جعبه هاردباکس

از دلایلی که سبب شده جعبه هاردباکس‌ محبوبیت زیادی داشته باشند ویژگی مقاومت و استحکام بالای آنها است که سبب محافظت از کالا می‌شوند. ویژگی دیگر زیبایی ظاهری آنها است که بر جذابیت کالا و محصول می افزایند.

معرفی انواع جعبه هاردباکس

هارد باکس‌ها هم مانند دیگر محصولات در ابتدای ظهور از تنوع چندانی برخوردار نبودند و در مدل ساده در بازار عرضه شدند؛ اما به مرور و با گذشت زمان هرچه به اهمیت وجودی آنها پی بردند اقدام به ساخت جعبه‌ سخت در اشکال مختلف کردند تا برای صنایع متفاوت بسته به نوع محصول و اندازه آنها استفاده شوند. در ادامه مهم‌ترین و پرکاربردترین انواع جعبه‌ سخت هاردباکس‌ را معرفی خواهیم کرد.

مدل تلسکوپی: نوعی از هارد باکس است که داخل یکدیگر قرار میگرند تا از کالا به طور کامل محافظت شود. جعبه‌های تلفن همراه از این نوع هستند. از دیگر موارد مصرف بسته بندی بعضی محصولات غذایی است که نگه‌داری آنها در هارد باکس‌ها نه‌تنها از کیفیت محصول کم نمی‌کند، بلکه در حفظ تازگی آن موثر هستند.

مدل کشویی: مانند جعبه کبریت است و بر روی یکدیگر بسته می‌شوند اما بدنه و در از یکدیگر به طور کامل جدا می‌شوند.

مدل سیگاری: در این مدل جعبه و بدنه از یکدیگر جدا نیستند و استفاده از آهن ربا در این مدل مرسوم‌تر است.

وسایل مورد نیاز برای ساخت هارد باکس کدامند؟

اجزای مختلفی در ساخت جعبه هاردباکس مورد استفاده قرار می گیرند که رایجترین آنها شامل موارد زیر است:

  • مقوا یا چوب:‌ مقوا ماده اولیه مورد نظر برای ساخت جعبه هاردباکس است. مقوا هایی که در تولید این جعبه ها به کار گرفته می شوند، مقوای فشرده شده هستند. از چوب نیز برای ساخت جعبه های هاردباکس با کیفیت بالاتر استفاده می کنند.
  • چسب:‌ جعبه هاردباکس از قطعات مختلفی تشکیل شده است که برای اتصال آنها باید از چسب های با مقاومت بالا استفاده کرد.
  • روکش جعبه: روکش جعبه مقاومت و زیبایی خاصی را به آن می بخشد. این روکش ها که معمولا از جنس پارچه یا چرم هستند، توسط چسب و یا از طریق دوخت به جعبه متصل می شوند.
  • قفل ها:‌به منظور افزایش امنیت جعبه های هاردباکس، می توان آنها را به گونه ای طراحی کرد که مجهز به انواع قفل (مغناطیسی، کلیدی و ...) باشند. 
  • دستگیره: به منظور حمل آسانتر جعبه های هاردباکس، می توانیم برای آنها دستگیره بسازیم. این دستگیره ها هم بر روی درب جعبه و هم در قسمت های جانبی قابل نصب هستند.
  • وسایل تزیینی:‌ افزایش جلوه بصری جعبه های هاردباکس با به کارگیری روبان و بند های تزیینی، پارچه های مخصوص و .... امکانپذیر است.

حال که با وسایل مورد نیاز برای ساخت هاردباکس آشنا شدید، با ما همراه باشید تا از نحوه ساخت این جعبه ها نیز مطلع شوید.

نحوه ساخت جعبه هاردباکس به چه صورت است؟

جعبه های هاردباکس در اندازه ها و طرح های متنوعی تولید شده و به منظور نگهداری وسایل با اندازه های متنوع طراحی می شوند. فرآیند ساخت این جعبه های سخت شامل موارد زیر است:

  • طراحی الگو: در اولین مرحله از ساخت جعبه هاردباکس، با توجه به ابعاد و شکل جعبه، یک طرح اولیه از آن طراحی می شود.
  • برش مقوا و سایر مواد اولیه: در این مرحله، مواد اولیه همانند چوب یا مقوا بر اساس اندازه هایی که در مرحله پیش تعیین شده اند، برش داده می شوند. از این مقوا های ضخیم، در قسمت دیواره و کف جعبه استفاده شده و برش آن هم با ابزار های دستی و هم دستگاه امکانپذیر است.
  • پوشش مقوا با کاغذ: پس از آنکه مقوا به اندازه های دلخواه برش داده شد، دور آن را با کاغذ می پوشانند. این کاغذ ها که قبلا بر اساس رنگ و طرح مورد نظر مشتری برش داده شده اند، با چسب به مقوا چسبیده می شوند.
  • ساخت قسمت های جانبی جعبه: هنگامی که دور مقوا با کاغذ پوشانده شد، با استفاده از مقوای تا شده و یا چوب، دیواره ها و پایه های جعبه ساخته می شود. در صورتی که جعبه نیاز به درب داشته باشد، درب آن به صورت جداگانه ساخته شده و بر روی درب قرار می گیرد.
  • تزیین جعبه: حال نوبت به روکش جعبه و تزیین آن می رسد. روکش جعبه می تواند از مقوا، پارچه، چرم و مواد دیگری ساخته شده باشد. قسمت های مختلف توسط روکش مورد نظر پوشانده شده و سپس چسب یا دوخت به یکدیگر متصل می شوند. 
  • مرحله پایانی: در این مرحله مواردی همچون قفل ها، روبان، دستگیره ها و ... به جعبه افزوده می شوند. 

کاربردهای جعبه هاردباکس

جعبه‌‌های هاردباکس همان‌طور که گفته شد امروزه بسیار پر کاربرد هستند و در صنایع مختلف از آنها استفاده می‌کنند به عنوان نمونه:

  • صنعت تلفن همراه 
  • صنعت زیورآلات 
  • صنعت عطر و ادکلن 
  • صنعت لوازم آرایشی و بهداشتی 
  • صنعت پوشاک (دکمه سرآستین، کراوات، پاپیون و ...)
  • صنعت مواد غذایی

 خدمات طراحی کارتن بسته بندی کارتن پارت


مزایای جعبه هاردباکس

اینطور به نظر می‌رسد که امروزه جعبه هاردباکس به دلیل مزایایی که دارد صرف‌نظر از هزینه، طرفداران زیادی را نیز پیدا کرده و در هنگام خرید کالا و اجناس لوکس بیشتر مورد توجه هستند.

کالاهایی مانند زیورآلات، ساعت، مجسمه‌ها و گلدان‌های گران‌بها که احتمال شکسته شدن دارند و ... جهت بسته‌بندی به هاردباکس نیاز دارند. از طرف دیگر بعضی محصولات نیز به جعبه محکمی برای نگهداری در طولانی مدت نیاز دارند که هارد باکس‌ها این نیاز را می‌توانند برطرف کنند. به نظر می‌رسد استفاده از هاردباکس نشان از ارزش بالای کالاست.

جعبه سخت

مهم‌ترین مزیت‌های استفاده از جعبه هاردباکس به شرح ذیل است:

  • زیبایی بسته‌بندی
  • زیباتر جلوه دادن هدیه
  • سالم ماندن محصول

روش‌های ساخت هارد باکس

هاردباکس‌ها در مراحل اولیه ساخت مانند جعبه‌های مقوایی هستند، اما در بعضی جهات با جعبه‌های مقوایی تفاوت پیدا می‌کنند و مواد تشکیل‌دهنده آنها محکم‌تر خواهد بود. در ادامه به طرز ساخت هارد باکس خواهیم پرداخت:

تهیه خمیر اولیه: در مرحله اول باید مقوا آماده شود. بدین منظور به یک خمیر نیاز است؛ خمیری که از چوب تنه درختان یا از مقواهای بازیافتی که کیفیت چندانی ندارند تشکیل می‌شود.
ورقه مقوایی: سپس خمیر را در دستگاه‌های اتوماتیک ریخته تا به صورت ورقه‌های مقوایی تبدیل شوند. پس از تهیه ورقه‌های مقوایی نوبت به ساخت جعبه است.

ساخت قالب: برای ساخت جعبه به قالب نیاز است تا با توجه به آن از خمیر استفاده شود. پس از آنکه قالب از ماده مورد نظر پر شد نیاز به برش قالب است که به دو صورت خطی و یا منحنی برش داده می‌شوند.

مرحله نهایی: در نهایت برای لبه‌های جعبه از چسب‌های مخصوص و محکمی استفاده می‌کنند که در این مرحله نیروی انسانی وارد عمل می‌شود و کار چسباندن لبه‌ها با دست صورت می‌گیرد.
جنس جعبه‌های هاردباکس به نحوی است که در سرما و گرما آسیب نبیند و سبب آسیب به کالای داخل جعبه نشود. امروزه با توجه به علاقه مردم به زیبایی، سفارش و تولید این جعبه ها بازار خوبی را تشکیل داده است.

چاپ بر روی هارد باکس

صنعت بسته بندی طی سال‌های اخیر تغییرات چشمگیری داشته و با هدف افزایش تقاضا درصدد افزایش عرضه یک کالا برآمده‌اند. از طرف دیگر به دلیل رقبای قدرتمندی که در بازار وجود دارد برای آنکه بتوان از دیگری فاصله گرفت باید حرف تازه‌ای برای گفتن داشت. ساخت هارد باکس در رنگ‌های مختلف و طرح‌های متفاوت سبب جذب مشتری بیشتری خواهد شد. از طرف دیگر با امکان چاپ بر روی هارد باکس به برندسازی محصولات کمک خواهد شد. از همین رو می‌توان با رعایت جزئیات بازار هدف را در دراز مدت در دست گرفت.


خدمات چاپ روی کارتن


عوامل تعیین‌کننده قیمت هارد باکس

حتما برای شما هم پیش آمده که کالایی را خریداری کرده باشید که بسته بندی آن نوعی از هاردباکس باشد یا خودتان هدیه را خریداری کرده باشید که برای زیباتر نشان دادن آن از هارد باکس استفاده کرده باشید. به همین دلیل حتما متوجه قیمت‌های متفاوت آن‌ها شده‌اید. قیمت متفاوت هارد باکس‌ها به دلایل مختلفی است.

به طور مثال حتما برای شما هم پیش آمده که تلفن همراه خصوصا آیفون، برای خود یا یکی از نزدیکانتان خریده باشید. جعبه آن‌ها نوعی از هارد باکس است. به دلیل آسیب‌پذیری تلفن‌های همراه و اهمیت سالم ماندن این محصولات از جعبه‌های هاردباکس در صنعت دیجیتال استفاده‌های زیادی می‌شود. هر چه هاردباکس محکم‌تر باشد نشان از توجه و اهمیت نام تجاری محصول به مصرف‌کننده است و همین امر سبب محبوبیت بیشتر یک برند خواهد بود و قاعدتا بر روی قیمت تمام شده محصول نیز موثر است.

نکته دیگر که در قیمت هارد باکس اثر می‌گذارد تجهیزات جانبی آن‌هاست. به طور مثال بعضی از انواع جعبه هارد باکس، مجهز به یک تکه اهن ربا است تا جعبه و در آن را به یکدیگر متصل نگه دارد. استفاده از آهن ربا ممکن است بر زیبایی ظاهری بیافزاید و قاعدتا بر روی قیمت اثرگذار باشد اما از طرف دیگر این احتمال وجود دارد که به دلیل از دست دادن خاصیت مغناطیسی خود به مرور زمان از کیفیت هارد باکس کاسته شود.

این‌طور که مشخص است هزینه تمام شده هاردباکس‌ها به نسبت جعبه‌های مقوایی بیشتر است و این هزینه متوجه مشتری خواهد بود اما از آنجایی که تا حدود زیادی تضمین سلامت کالاست می‌توان از تفاوت قیمت چشم پوشی کرد.

جعبه سخت هارد باکس


مطالعه بیشتر: قیمت کارتن چگونه محاسبه می شود؟


سوالات متداول در مورد جعبه هارد باکس

مستحکم‌ترین نوع مقوای به کار رفته در تولید هارد باکس کدامند؟

مقوای راه راه سه جداره که تشکیل شده از چهار ورق مقوا و سه ورق تخته راه راه است.

بسته‌بندی نئوپان چگونه است؟

تخته نئوپان که عموما از کاغذهای بازیافتی ساخته می‌شوند سبک وزن هستند و ظاهری شبیه مقوا دارند. نئوپان‌ها هم سفت و سخت هستند و هم قابلیت انعطاف‌پذیری دارند که کار کردن با آنها آسان‌تر است.

استفاده هارد باکس در صنایع غذایی به چه هدفی صورت می‌گیرد؟

در صنایع غذایی برای بسته‌بندی محصولات از یک تخته سفید شده استفاده می‌کنند که مانع از ورود رطوبت و تماس با مواد غذایی می‌شود.

برای حفاظت از کالا در حمل و نقل و انتقالات از کدام نوع استفاده می‌شود؟

مقواهای به اصطلاح راه راه گزینه مناسبی هستند، چرا که بسیار با دوام هستند و از طرف دیگر به آسانی قابلیت بازیافت شدند دارند.

انواع مقوا در تولید هارد باکس کدامند؟

  • سولفات سفید جامد
  • کرافت سفید نشده اما روکش دار
  • مقوای بازیافتی روکش شده
  • نئوپان بدون خم و تا شدگی

تفاوت بین هارد باکس و جعبه مقوایی چیست؟

یکی از تفاوت‌های هاردباکس‌ها با جعبه‌های مقوایی استحکام آنها است. هارد باکس‌ها همان‌طور که از نامشان مشخص است مقاومت بیشتری در برابر محافظت از کالا دارند. تفاوت دیگر ضد آب بودن هارد باکس است که به نسبت جعبه‌های مقوایی سبب می‌شوند محصول در معرض آسیب قرار نگیرد. علاوه بر این موارد، زیبایی ظاهری که هارد باکس‌ها دارند سبب می‌شوند حس خوش آیندی در هنگام خرید کالا صورت بگیرد. هارد باکس‌ها معمولا 4 برابر ضخیم‌تر از جعبه‌های مقوایی هستند و از مقواهای بسیار متراکم ساخته می‌شوند. از آنجایی که به آسانی جمع نمی‌شوند در هنگام حمل و نقل فضای بیشتری را طلب می‌کنند و در نتیجه هزینه جابه جایی بیشتری دارند.

جنس هاردباکس چیست؟

مدیران شرکت‌های تولیدی باید به بسته‌بندی کالا اهمیت زیادی بدهند، چراکه بسته بندی محصول امروزه به عنوان واسطه‌ای برای ارسال پیام میان تولیدکننده و مصرف‌کننده است. اهمیتی که شرکت‌ها به بسته‌بندی می‌دهند به بیانی اهمیت به مشتری است. از طرف دیگر بسته به کاربردی که از جعبه هاردباکس انتظار می‌رود جنس آن نیز متفاوت است اما به طور کلی در دسته بندی زیر قرار می‌گیرند:

  • نئوپان
  • مقوا
  • فوم پلی استر
  • هسته فوم
  • ورقه پلاستیکی

جمع بندی

شما می‌توانید بهترین نوع هاردباکس‌ها را در تعداد بالا و با کیفیت از شرکت کارتن پارت خریداری کنید. شرکت ما با سابقه ای بیست ساله در امر خدمات‌رسانی توانسته مشتریان زیادی را با خود همراه کند. از همین حالا به جمع مشتریان وفادار کارتن پارت بپیوندید.

اشتراک :
دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید
امتیاز:
captcha