آشنایی با جداکننده مقوایی یا مقسم کارتن

 1998

شاید نام جداکننده مقوایی یا مقسم برایتان ناآشنا باشد ولی تصویر و کارکردش قطعاً آشناست! ممکن است همین دیروز، هفته یا ماه گذشته از آن استفاده کرده باشید. این محصول در محیط کار و همچنین زندگی روزمره ما بسیار به کار می‌آید. با این حال ممکن است شناخت شما از آن همه‌جانبه نباشد یا تمام مزایایش را ندانید؛ بنابراین پیشنهاد می‌کنیم تا پایان این مقاله همراه ما باشید.

جدا کننده مقوایی یا کارتن مقسم چیست؟

همان‌طور که از نامش پیداست، جداکننده مقوایی فضا را به دو یا چند بخش تقسیم‌بندی کرده و نقش یک محافظ را بازی می‌کند. فرض کنید شما هنگام اسباب‌کشی چند فنجان یا لیوان دارید و می‌ترسید که موقع جابه‌جا شدن بشکنند. یک راه چاره این است که آن‌ها را در کاغذ باطله یا روزنامه بپیچید اما راه‌های بهتری هم هست. راه حل اول هرچند تا حدودی از آن‌ها محافظت می‌کند، اما بارها مشاهده شده که در این صورت ظروف شکستنی آسیب می‌بینند.

جداکننده‌های مقوایی مانند یک دیوار حائل از آسیب ‌دیدن ظروف شکستنی جلوگیری خواهند کرد؛ ضمن آن که فضاها را طوری تقسیم می‌کنند که بهترین استفاده از آن‌ها ممکن باشد. البته استفاده از آن‌ها به مواردی فراتر از اسباب‌کشی‌های معمولی ختم می‌شود. همچنین می‌توان از این جداکننده‌ها در انواع کارتن‌ها مانند کارتن لمینت هم استفاده کرد. 

جداکننده مقوایی یا مقسم

انواع کارتن مقسم

چیزی که انواع جداکننده‌های مقوایی را از یکدیگر تفکیک می‌کند، مواد به‌کاررفته در ساخت آن‌ها و همچنین نوع کاربردی است که هریک دارند. در ادامه انواع مختلف کارتن مقسم که در کارخانه تولید کارتن تولید می شوند را به همراه ویژگی‌های آن‌ها معرفی می‌کنیم:

کارتن مقسم کنگره‌دار

این معمولی‌ترین نوع جداکننده مقوایی و پرکاربردترین آن است. این محصول در اسباب‌کشی‌ها و مخصوصاً جابه‌جایی ظروف باریک شیشه‌ای و شکستنی بسیار کاربرد دارد. از این نوع مقسم بیشتر برای محصولاتی استفاده می‌شود که بزرگ و حجیم یا فاقد شکل و ساختار مشخصی هستند. در اثاث‌کشی‌ها می‌توان از کارتن پستی ضخیم با مقسم کنگره‌دار استفاده کرد تا کمترین آسیب به وسیله‌ها وارد شود.

بر روی این نوع مقسم‌ها می‌توان انواع طرح‌ها و شکل‌های مختلف را چاپ کرد. چاپ روی کارتن هم انواع مختلفی دارد از جمله چاپ افست، فلکسو و ... که می‌توان با توجه به ویژگی‌های هر یک، چاپ مناسب را انتخاب کرد. از دیگر مزایای آن‌ها باید به امکان بازیافت و سازگاری بالا با محیط‌زیست اشاره کرد. این نوع مقسم معمولاً قیمت کم‌تری نسبت به انواع دیگر مانند مقسم نئوپانی دارد.

کارتن مقسم نئوپان برش داده شده

همان‌طور که حدس می‌زنید جنس این نوع مقسم از نئوپان است؛ همچنین مقاومت و پایداری آن نسبت به نمونه قبلی بیشتر بوده و اجسام سنگین‌تر را نیز می‌توان در آن جای داد. قطر و ضخامت این مقسم متفاوت است، بنابراین برای اجسام سنگین می‌توان از مقسم‌هایی استفاده کرد که قطر بزرگ‌تری دارند. داشتن روکش جزء مزیت‌های این محصول است. استفاده از روکش سولفات سفید، پلی‌رنگ یا پلی‌واکس جذابیت و ماندگاری آن را چندبرابر می‌کند. وزن آن چندان بالاتر از مورد قبلی نیست ولی قیمت آن بالاتر است.

جداکننده مقوایی ساده

این نوع از مقسم به ‌صورت صفحات جدا از هم است که برای بخش‌بندی و جدا کردن اشیای مختلف از هم استفاده می‌شود. این محصول خیلی شبیه کارتن مقسم کنگره‌دار است، ولی تفاوت‌هایی هم دارد. تفاوت‌شان این است که مورد اول به ‌صورت بخش‌بندی شده است؛ در حالی که مقسم ساده فقط شامل صفحات خاصی است، بدون آن که در کنار هم قرار گیرند. علاوه بر این نوع از دسته‌بندی، می‌توان نوع کارتن‌های به‌کاررفته در ساخت مقسم را به کارتن دولایه، سه‌لایه، پنج‌لایه، هفت‌لایه و حتی ورق‌های سینگل فیس تقسیم‌بندی کرد. هر اندازه تعداد لایه‌ها بیشتر باشد، مقسم از ویژگی‌های بهتری برخوردار خواهد بود.

انواع کارتن مقسم

کاربرد جداکننده مقوایی

علاوه بر استفاده‌های روزانه، داروسازی و قطعه‌سازی خودرو از صنایعی هستند که از جداکننده مقوایی و غالباً کارتن مقسم کنگره‌دار استفاده می‌کنند. همچنین در صنایع مربوط به مواد و محصولاتی که به تابش نور خورشید حساس هستند هم کاربرد دارد؛ با این کار می‌توان آن‌ها را از تابش و شدت نور خورشید در امان نگه داشت. صنایع ساخت ابزارآلات و سرامیک نیز جهت بسته‌بندی بهتر ابزارآلات و جلوگیری از شکسته شدن و آسیب ‌دیدن سرامیک از مقسم استفاده می‌کنند. همچنین در صنایعی مانند آرایشی-بهداشتی، غذایی، سخت‌افزار، الکترونیک نیز استفاده می‌شود. در نهایت باید گفت کاربرد جداکننده مقوایی یا کارتن مقسم بسیار زیاد است.


برای مطالعه مقاله انواع کاغذ و مقوا در پارت کارتن کلیک کنید. 


جمع‌بندی

جداکننده‌های مقوایی با انواع مختلفی در بازار موجود هستند. هر کدام از این جداکننده‌ها ویژگی‌ها، کاربردها و در نتیجه قیمت و کیفیت مربوط به خود را دارند. در این مقاله سعی شد به تفصیل به هر کدام از موضوعات پرداخته شود. مقاومت در برابر آب، مواد شیمیایی، روغنی، ضربه و خراش، قابلیت بازیافت، محافظت از قطعات الکتریکی در برابر تخلیه الکتریسیته ساکن (برق‌گرفتگی آنی) و بدون بو و ضرر بودن از ویژگی‌های جداکننده مقوایی یا مقسم هستند. این محصول علاوه بر استفاده روزانه در منزل و بسیاری از محیط‌ها برای اسباب‌کشی، در صنایع مختلف هم بنا به اقتضا بسیار به کار می‌آید.

اشتراک :